Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Dus toen ik een maand geleden 's nacht wat in mijn bed zat te denken kwam ik bij 'een wiskundige wet' (ik weet er geen benaming voor ben slechts 13 :P )

Het gaat eigenlijk hier om ik leg het uit aan de hand van een afbeelding:
lowiswet.png
lowiswet.png (92.26 KiB) 744 keer bekeken
het moet trouwens grondtal zijn*

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

(a - 1)² = a² + 1 - 2a = a² - (a + (a - 1))

(a + 1)² = a² + 1 + 2a = a² + (a + (a + 1))

Dat is dus wat "spelen" met de regels van kwadraten :) . Zijnde: (a + b)² = a² + 2ab + b².
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Dus dit is geen bewijs ofzo ?
Lowi schreef: wo 05 jun 2013, 15:37
Dus dit is geen bewijs ofzo ?
Bijv: b= a+1

a²=b²+(a+b)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Zoek eens op driehoek van pascal, Lowi. Je gaat zien dat jij een voorbeeldje hebt gevonden van iets dat veel algemener geldt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 10

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Oh maar ok dit is dan wel handig om bij je vrienden 'te stoefen' je vraagt het kwadraat van een hoog grondtal en dan kan jij het kwadraat van die som +1 / -1 uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Mja, nogmaals: dat is niet echt iets speciaals. Kijk maar naar mijn "bewijsje". Het is natuurlijk wel mooi dat je dit zelf zag ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 126

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Wel mooi gevonden hoor, daar niet van. Maar dit is al lang en breed ontdekt(en volgt uit algemenere 'wetten'), misschien had je eerder geboren moeten worden :P

Het is wel een praktische manier om het kwadraat van een heel groot getal uit te rekenen mocht je geen rekenmachine bij de hand hebben. Daar ben ik het wel mee eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

De leek schreef: vr 14 jun 2013, 14:39
Het is wel een praktische manier om het kwadraat van een heel groot getal uit te rekenen mocht je geen rekenmachine bij de hand hebben. Daar ben ik het wel mee eens.
Als je een van de in de buurt liggende kwadraten krijgt ;) . Want of dat trucje anders helpt... Ik zie je bijv. nog niet zo makkelijk 33317² uitrekenen met dat trucje :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Dit heeft me weer aan het denken gezet en ik heb nog iets ondervonden, ik doe het aan de hand van een voorbeeld:

4²=4x2=8

8(4:2)=8x2= 16

En zo voor allemaal :D

Dus 33317² = 66634x16658,5=1110022489

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Ook dat is niets speciaals vrees ik...
\(n^2 = n \cdot n = (2n) \cdot \frac{n}{2}\)
. Verder zie ik nu ook niet echt in wat er makkelijker is aan 66634x16658,5 uitrekenen dan aan gewoon dat kwadraat. Ten eerste moet je nu al 2x33317 en 33317/2 uitrekenen om dàn nog eens te vermenigvuldigen...

PS: je noteert het sowieso wel slecht. 4² = 4x2 klopt gewoon niet! Door je lijn eronder snap ik wel wat je bedoelt, maar toch. Op een toets is zoiets fout ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Ja dat weet ik maar probeerde uit te leggen en kan jij mooi HTML ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Drieske: Weet jij soms een goed Nederlandstalig HTML-forum ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Opnieuw: heb je het over Latex (de wiskundige opmaak) of over html (de opmaaktaal van het web)?

In beide gevallen kan je trouwens hier op WSF terecht, er lopen hier voldoende mensen rond die daar kennis over hebben hoor ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 10

Re: Ik heb iets ondervonden bij de machten en wil hierover raad.

Wel LaTex is dan toch een onderdeel van HTML want onze browsers kunnen het lezen.

Mag je over andere onderwerpen beginnen dan Wetenschappen want HTML is denk ik niet echt weten schappelijk ?

(Denk ik dan toch)

Reageer