Springen naar inhoud

Frequentie van fosfor 31 en koolstof 13

• Log in om te kunnen reageren

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2013 - 16:03

Hallo

Ik moet de frequentie van een fosfor31-kern piek en koolstof13-piek bij NMR zien te berekenen uit de volgende gegevens: 1 Tesla mangeetveld, gamma-waarde van fosfor en van koolstof.

De berekening die ik doe:
v = (gamma*B)/2*pi = 17,25 MHz voor fosfor31 (gamma = 10.8394*10^7)
v = (gamma*B)/2*pi = 10,71 MHz voor koolstof13 (gamma = 6.7283*10^7)

Is dit correct?

Nu is er nog een vraag als volgt: "bij welke van de twee kernen verwacht je de laagste S/N ratio (signal-to-noise ratio)?". Dus er wordt eigenlijk gevraagd bij welke kern de 'noise-factor' het hoogst is, denk ik...

PS: er mag uitgegaan worden van gelijke concentratie en gelijk magneetveld bij de laatste vraag.

Hiermee weet ik niet goed wat gedaan, iemand die kan helpen?

Veranderd door QuarkSV, 05 juni 2013 - 16:14

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2013 - 16:26

Ik dacht dat koolstof13 een lagere S/N ratio (dus "meer noise") zal geven dan fosfor31 omwille van de lagere gamma-waarde (gyromagnetische ratio) en veel lagere abundantie van koolstof13 i.v.m. fosfor31..

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2013 - 18:10

Dat heb je goed, maar het is natuurlijk wel de vraag of je die abundance ook moet meenemen in je antwoord; met andere woorden, staat daar iets over gegeven bij de vraag of niet?

Puur op basis van het verschil in gyromagnetische ratio kun je het antwoord ook beredeneren: de frequentie vertegenwoordigt een bepaalde energie (via de constante van Planck), en vervolgens moet je beredeneren op welke manier het niveau van de ruis gerelateerd zou kunnen zijn aan de energie.

Met andere woorden: waar komt "ruis" vandaan, en zul je meer van die ruis zien bij hogere frequenties / energieën of juist minder?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2013 - 19:19

Dat heb je goed, maar het is natuurlijk wel de vraag of je die abundance ook moet meenemen in je antwoord; met andere woorden, staat daar iets over gegeven bij de vraag of niet?

Puur op basis van het verschil in gyromagnetische ratio kun je het antwoord ook beredeneren: de frequentie vertegenwoordigt een bepaalde energie (via de constante van Planck), en vervolgens moet je beredeneren op welke manier het niveau van de ruis gerelateerd zou kunnen zijn aan de energie.

Met andere woorden: waar komt "ruis" vandaan, en zul je meer van die ruis zien bij hogere frequenties / energieën of juist minder?

Ja, de abundantie van beide is ook gegeven, dus dat kan zeker een stuk van mijn antwoord zijn.

De formule waar je op doelt is waarschijnlijk E = h*v (v staat voor frequentie) dus voor koolstof13 is die overeenkomstige energie gelijk aan h*10,71*10^6 = 7,0965*10^-27 J voor koolstof13 en h*17,25*10^6 = 1,143*10^-26 J voor fosfor31. De energie overeenkomstig met een fosfor31-kern is dus hoger dan die overeenkomstig met een koolstof13-kern.

Ik zie niet echt de link tussen frequentie/energie en ruis.. Het zou zo moeten zijn dat een lagere energie zorgt voor meer ruis/noise waardoor ik terug op de koolstof13-kern kom als antwoord (lagere S/N ratio).

Via Google vond ik wel dat er 3 soorten ruis bestaan (witte, roze en blauwe) en dan zou de ruis binnen deze context 'roze ruis' zijn, waarbij bij hogere frequenties de gemiddelde amplitude (van het ruissignaal) afneemt...

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2013 - 21:05

Het gaat niet om de ruis zelf, het gaat om de signaal-ruis-verhouding.
De intensiteit van de ruis is min of meer constant (wit). Een lagere energie (=intensiteit van het signaal) leidt daardoor tot een lagere signaal/ruis-verhouding.

Maar, gezien het frequentieverschil niet zo groot is en de abundance gegeven is, zal je redenering eerder op die abundance gestoeld moeten zijn.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2013 - 12:40

Ahzo, oké dat is duidelijk :)

Veranderd door QuarkSV, 06 juni 2013 - 13:11

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures