TeX in MS Word

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 118

TeX in MS Word

Hallo

Ik zou graag een document willen maken met vrij veel formules in Microsoft Office Word 2010. Het probleem is dat als je veel formules na elkaar typt in Word, het hele systeem vertraagt...

De formule-editor van Microsoft Office is misschien wel handig en leuk enzo, maar ik vind LaTeX toch wel iets handiger voor langere formules etc.

Weet iemand of er iets bestaat waarmee ik in Word (bijvoorbeeld met behulp van de $-tekens, of
\(-tags) formules kan invoeren met LaTeX-commando's?

Bedankt!

-Functie

P.S. Ik heb TexPoint2010 gedownload en geïnstalleerd om te proberen, maar ik zie niets op het lint in Word zoals zou moeten, volgens TexPoint... Wat moet ik doen?\)
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: TeX in MS Word

Als je 'alt+=' gebruikt, kan je formules beginnen tikken in Word 2010. Een hele hoop tex-codes werken zomaar, al is er een beetje gemengd met eigen inbreng van Microsoft. Codes als \sqrt en dergelijke werken echter zonder problemen. Een gedeeld door doe je echter handiger met de 'slash', en soms zijn {} en () licht verschilend.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: TeX in MS Word

Waarom werk je niet gewoon écht met LaTeX als het toch zoveel formules zijn?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: TeX in MS Word

Omdat lay-out en gewone tekst dan weer makkelijker zijn met Word ;)
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: TeX in MS Word

Als je werkt met hoofdstukken en die netjes in aparte tex-documenten zet, is het nochtans ook makkelijk. Afbeelding-opmaak dan weer, tjaa, daar heb je gelijk in.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: TeX in MS Word

Functie schreef: do 06 jun 2013, 21:40
Omdat lay-out en gewone tekst dan weer makkelijker zijn met Word ;)
Dat ben ik niet met je eens. Je moet het alleen leren kennen. Ik gebruik alleen nog LaTeX. Ook voor teksten zonder één wiskundige formule.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: TeX in MS Word

Welke editor gebruik je dan?

Zou je misschien eens een voorbeeld kunnen uploaden van een bestand met enkel tekst, en een lay-out die mooier is dan die in Word?
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: TeX in MS Word

Ik werk nooit met MS-words, maar ik zou kijken of je PDF kunt importeren.

Kan dat dan maak je in LaTex dat stukje wat je nodig hebt in PDF.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: TeX in MS Word

tempelier schreef: vr 07 jun 2013, 16:22
Ik werk nooit met MS-words, maar ik zou kijken of je PDF kunt importeren.

Kan dat dan maak je in LaTex dat stukje wat je nodig hebt in PDF.
Dat lijkt me het meest aangewezen...Het probleem met MS Word is dat limieten er soms maar raar uitkomen...met Word kan daardoor niet zo snel een formule ingegeven worden als in LaTeX. Het lijkt me daarom nu het best om even LaTeX te gebruiken, zoals Drieske aanraadde.
[center]"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."[/center]

[center]- Albert Einstein[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: TeX in MS Word

Functie schreef: do 06 jun 2013, 23:38
Welke editor gebruik je dan?
TeXMaker, maar dat is toch zo belangrijk? De lay-out hangt niet af van de editor...

Zou je misschien eens een voorbeeld kunnen uploaden van een bestand met enkel tekst, en een lay-out die mooier is dan die in Word?
Nuja, geen idee wat je bedoelt, maar ik heb geen documenten met een fancy lay-out ;) . De teksten die ik schrijf zonder eerder "droog": voorblad, inhoudstafel, titeltjes, soms een header etc, maar niets speciaals. Ook is "mooier" maar relatief hè :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: TeX in MS Word

Functie schreef: za 08 jun 2013, 13:47
Dat lijkt me het meest aangewezen...Het probleem met MS Word is dat limieten er soms maar raar uitkomen...met Word kan daardoor niet zo snel een formule ingegeven worden als in LaTeX. Het lijkt me daarom nu het best om even LaTeX te gebruiken, zoals Drieske aanraadde.
Een andere mogelijkheid is om de formule/vorm een plaatje te maken bv: JPG of beter PNG.

Als dat op maat gemaakt wordt kan er van vervorming geen sprake zijn lijkt me.

(werk liever niet met gif plaatjes)

Het blijft natuurlijk aanrommelen en het is inderdaad beter zoals Drieske zegt alles in LaTex te maken.
Drieske schreef: za 08 jun 2013, 13:53
TeXMaker, maar dat is toch zo belangrijk? De lay-out hangt niet af van de editor...
Er zijn wel eens kleine verschillen heb ik gemerkt:

de ene editor pakt wel eens een regel meer op een bladzijde dan een andere.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer