Xbox One beperkt tweedehands markt

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Xbox One beperkt tweedehands markt

Zie bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/tec...n-xbox-one.html

Waar het me hierom draait is de beperking die Microsoft oplegt:
Microsoft zelf faciliteert in principe dat games ingeruild, verkocht of weggegeven kunnen worden. Aan die laatste optie zitten wel twee voorwaarden: dit kan alleen aan iemand die al dertig dagen op de Xbox Live-vriendenlijst staat van de persoon die het spel weggeeft.
Oftwel: als ik een Xbox One spel zou hebben en ik wil deze verkopen, dan mag dat alleen aan goede vrienden.

Ik vraag me af of dit niet een te grote beperking is van de vrijheid die we -iig in NL- hebben voor de tweedehands markt. Oude spellen via Marktplaats o.i.d. verhandelen wordt dus onmogelijk. OK, bij software draait het over het algemeen om licenties, maar dan nog. Mag Microsoft zulke vergaande beperkingen opleggen?

En ook het uitlenen van spellen aan vrienden wordt hiermee beperkt, terwijl het nu toch de normaalste zaak van de wereld is.

Stel dat iemand hier een zaak van zou maken, zou die persoon dan kans van slagen hebben?

NB: ik heb zelf geen Xbox en ben ook niet van plan de Xbox One te kopen. Het gaat me puur om het principe erachter.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Xbox One beperkt tweedehands markt

Nog wat gevonden: Europees hof oordeelt dat doorverkopen van licenties mag
n de nieuwe juridische situatie heeft een koper van tweedehands software nu ook de mogelijkheid om het gebruikersrecht over te nemen. Daarbij maakt het ook niet langer uit wat de drager van de software is. Het doorverkopen van een softwarelicentie geldt voor zowel fysieke als gedownloade software, oftewel: voor alle doorverkochte software.Dus kan elke ict'er vanaf nu een stuk gemakkelijker aan tweedehands software komen. En bedrijven die overbodige licenties bezitten, mogen doorverkopen aan anderen.
Aangezien het Europees hof dit oordeel velt, geldt het voor de hele EU. Het lijkt er dus op dat Microsoft hiermee beperkingen oplegt die in strijd zijn met deze rechtszaak, of mis ik iets?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Xbox One beperkt tweedehands markt

Ik denk dat je niets mist, maar dat Microsfot hier wel de vruchten van plukt tot het moment dat ze op de vingers worden getikt. En natuurlijk zijn de laatste 2 alinea's van het artikel waar je naar verwijst van belang:


De adviseur ziet wel direct een nuance in de uitspraak. Ten eerste moet er betaald zijn voor de software en ten tweede moet de licentie voor de software gekocht zijn zónder bepaling van tijd. Dat laatste houdt een gebruiksrecht in dat gebonden is aan een bepaalde, vastgelegde periode.


Grijs gebied



Beide ict-experts zijn het erover eens dat het nu wachten is op een reactie van de kant van de leveranciers. Engelfriet: “De vervolgvraag is nu: hoe lang is een licentie geldig? Is dat dan ook een zogenaamde eeuwigdurende licentie? Dat is nog een grijs gebied. Licentie-houdende partijen zullen ongetwijfeld trucjes gaan verzinnen om deze uitspraak te omzeilen."

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Xbox One beperkt tweedehands markt

Het doorverkopen van software mag - dat mocht sowieso al op een fysieke drager, bijvoorbeeld een complete laptop incl windows installatie en dergelijke. Blijkbaar mag de licentie los van de EU dus ook, maar die x box consoles maken gebruik van een fysieke drager (dvd) die je kunt verkopen.

Nu kan MS daar niet zoveel tegen doen, je mag die dingen nou eenmaal verhandelen. Wat ze echter wel kunnen doen, is zorgen dat het bijvoorbeeld niet mogelijk is om online tegen anderen te spelen met een doorverkocht exemplaar. Je koppelt ahw de licentie 1x aan 1 online account, en daarna is die licentie door een volgende persoon niet meer te gebruiken voor een online spel omdat deze reeds gekoppeld is.

Vraag is of MS het mogelijk moet maken om zo'n game te ontkoppelen cq te koppelen aan een ander account naar keuze.

Of je dit een truc moet noemen betwijfel ik - MS zal min of meer actief moeten faciliteren dat je een game licentie kunt loskoppelen van je account, en zal dat denk ik niet doen zonder rechtelijke dwang. Of die er komt hangt er natuurlijk vanaf of een rechter vind dat intel verplicht is die moeite te doen om hun product door-verkoopbaar te maken.
Victory through technology

Reageer