Springen naar inhoud

Foutenanalyse met substitutie

• Log in om te kunnen reageren

Inoid

Inoid

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2013 - 13:03

Hallo,

ten eerste, ik weet niet of de Prefix klopt, ik twijfelde tussen wiskunde en natuurkunde.

Ten tweede, mijn probleem.
Ik ben bezig met een foutenanalyse van mijn gevonden meetwaarden bij een practicum. Nu gaat het in dit geval om de fout in een debiet.

Bij onze proef hebben we gemeten hoe lang het duurde voordat er twee liter water door een slang gestroomd was. Deze tijd hadden we dus in seconden, met een fout van een halve seconde. Elke meting voerden we twee keer uit, dus ook twee keer een fout. Nu wilde ik de uiteindelijke fout op het debiet berekenen.

Het debiet berekende ik dmv;

Debiet = 2/((ta+tb)/2) (debiet in L/s)
waarbij ta en tb de gemeten waarden waren.

De fout is nu echter het probleem. Het is een deling (dus een absolute macht van één), dus werk ik met:

df = f*sqrt((da/a)²+(db/b)²)

Nu gaat het om de fout in ta en tb. Ik heb nu de formule voor optelfouten in de formule voor deelfouten geplaatst en de dubbele sqrt(sqr(...)) weggehaald.

df = f*(da/a) = f*(sqrt((dta/ta)²+(dtb/tb)²))/(ta+tb)

Mijn vraag gaat nu om het laatste gedeelte, het delen door (ta+tb). De fout is namelijk veel kleiner dan verwacht, wat me toch aan het denken zet. Is dit inderdaad de juiste oplossing, of had ik het op een andere manier moeten doen?

Mijn excuses als dit niet de juiste plaats oid is.

Mvg.
Jaap

BTW: met df bedoel ik 'fout in f'

Veranderd door Inoid, 07 juni 2013 - 13:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Inoid

Inoid

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2013 - 14:09

Mijn excuses, het lijkt erop dat ik verkeerde handleiding voor foutenanalyse had gebruikt, hier kan een slotje op.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures