[scheikunde] Titratie van HOCl met NaOH - pH berekenen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Titratie van HOCl met NaOH - pH berekenen.

Hallo, de opdracht is om een titratie uit te voeren met 100ml van een 0.016M HOCl-oplossing (Kz = 3.5.10^-8) en 0.040M NaOH.

De eerst vraag is welk volume NaOH-oplossing er nodig is om het equivalentiepunt te bereiken. Omdat er 0.0016 mol HOCl aanwezig is in de oplossing, is dit dus het volume dat ook 0.0016 mol NaOH bevat, ofwel 40ml.

Nu vragen ze om de pH op dit equivalentiepunt te berekenen.

Volgens mijn berekeningen kom ik uit op dat er 7.4825 . 10^-6 mol H+ wordt gevormd. Aangezien er ook 0.0016 mol NaOH aanwezig is, zal er dus 0.00159 mol OH- overblijven in 160 ml, ofwel [OH-] = 0.0099M

pOH is daardoor = 2, en pH = 12.

Nu zou de oplossing gelijk moeten zijn aan 9.75

Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie van HOCl met NaOH - pH berekenen.

Wat is de reactie die optreedt tijdens de titratie?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Titratie van HOCl met NaOH - pH berekenen.

Ik veronderstel HOCl + NaOH <--> NaOCl + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie van HOCl met NaOH - pH berekenen.

Maar in je berekening doe je net alsof H+ wegreageert...?!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Titratie van HOCl met NaOH - pH berekenen.

HOCl reageert toch tot OCl- en H+ in water, voor de NaOH wordt toegevoegd, met een Kz van 3,5 . 10^-8

NaOH in water dissocieert volledig tot Na+ en OH-. De H+ (aleja, eigenlijk H3O+) zal toch met de OH- die gevormd is neutraliseren tot H20, dus alle H+ reageert toch weg aangezien er veel meer OH- gevormd wordt dan H+?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie van HOCl met NaOH - pH berekenen.

Nogmaals: je geeft zelf aan dat HClO met OH- reageert. Dus je hebt helemaal niets te maken met H+ dat wegreageert.

In het equivalentiepunt is zoveel OH- toegevoegd dat alle HClO die er was is omgezet in ClO-. Je hebt dan dus feitelijk een oplossing van NaClO....en daar kun je de pH van berekenen.

Dát is het uitgangspunt van de berekening.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer