driehoek-ster transformatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

driehoek-ster transformatie

Hallo

Ik heb wat problemen bij het oplossen van een netwerk, meer specifiek met een driehoek-ster-transformatie. Zie bijlage voor het netwerk.

Ik moet de stroom i in het punt E berekenen. Dit doe ik door een driehoekster-transformatie toe te passen, zodat er enkel nog serie en parallelschakelingen overschieten. Zie bijlage. Dit lukt vlot, maar ik heb nu een oefening waar er naast de weerstand RCook nog een bron staat in het punt E. Ik weet niet of ik nu de driehoek ster transformatie mag toepassen, en waar ik de bron dan moet plaatsen en de stroom aflezen.

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt
Bijlagen
netwerk driehoekster omgevormd.PNG
netwerk driehoekster omgevormd.PNG (8.33 KiB) 636 keer bekeken
netwerk driehoekster.PNG
netwerk driehoekster.PNG (12.81 KiB) 637 keer bekeken

Berichten: 76

Re: driehoek-ster transformatie

hoi,

Ik neem aan dat je een spanningsbron (met minpool gelijk aan de andere spanningsbron) bedoelt met "bron". Je kunt dan weer eerst de weerstanden vereenvoudigen en de bron op punt E tekenen.

Daarna moet je Thevenin toepassen:

- de spanning in E = spanning E (bron 1 kortgesloten) + spaning E (bron 2 kortgesloten)

- als de spanning E bekend is, dan is de stroom door i : (spanning bron 1 - spanning E) / vervangingsweerstand van E naar C

succes

Berichten: 76

Re: driehoek-ster transformatie

sorry, ik geloof dat ik een foutje heb gemaakt.

- de spanning in B = spanning B (bron 1 kortgesloten) + spaning B (bron 2 kortgesloten)

- als de spanning B bekend is, dan is de stroom door i : (spanning E - spanning B) / vervangingsweerstand van E naar B

Reageer