Springen naar inhoud

Loodrechte projectie van een rechte op een vlak

• Log in om te kunnen reageren

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 juni 2013 - 15:49

Hallo

Gevraagd is een stel cartesiaanse vergelijkingen van de loodrechte projectie van LaTeX op LaTeX .

Ik plaats dit topic omdat ik iets anders uitkom dan wat mijn boek (Delta 5/6 ruimtemeetkunde 6-8u) voorschrijft, en omdat ik het niet aan m'n leraar kan vragen doordat ik morgen al examen heb. (De opgave was me iets te laat opgevallen en een mail sturen zou op een warme zondagmiddag vrij ongepast zijn; daarnaast antwoordt m'n leraar niet wanneer ik een mail stuur.)

Hier is mijn werkwijze:

LaTeX de loodrechte projectie van LaTeX op LaTeX wordt bepaald door 2 punten LaTeX het snijpunt van LaTeX en LaTeX en LaTeX de loodrechte projectie van LaTeX op LaTeX .
LaTeX ?
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Noem LaTeX een willekeurig punt op LaTeX
LaTeX

Noem LaTeX de loodrechte projectie van LaTeX op LaTeX
LaTeX

(Ik weet het, in principe zou het volgende fout zijn omdat ik LaTeX al eens gebruikt had)
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

LaTeX
LaTeX
LaTeX

Volgens mijn boek is het antwoord jammer genoeg iets anders:
LaTeX
Ik snap wel hoe men hier aan komt: l is de snijlijn van twee vlakken alpha en een tweede vlak beta...
Is mijn gevonden oplossing ook juist? Of niet?

Bedankt!

Veranderd door Functie, 09 juni 2013 - 18:06
foutje in LaTeX verbeterd

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

- Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Th.B

Th.B

• >250 berichten
  • 523 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2013 - 17:21

Zonder je uitwerking te lezen, zou ik het als volgt aanpakken:

Bedenk een vlak V wat l bevat en loodrecht op alfa staat. Dit vlak snijd je dan met alfa en dan ben je klaar.

Overigens weet ik niet hoe je boek dit aanpakt, werken ze daar niet met vectorvoorstellingen in plaats van steeds een lijn weer te geven als doorsnede van twee vlakken? Met vectoren ben je zeer snel klaar hier, maar ik weet dus niet of dat de bedoeling is.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2013 - 17:25

De oplossing die je boek geeft gaat niet door dat snijpunt dat je berekend hebt. Ik denk dat die dus niet klopt.

Jouw oplossing is volgens mij wel goed, maar het zou sneller kunnen als je de uitleg van Th.B volgt.

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 juni 2013 - 17:56

Zonder je uitwerking te lezen, zou ik het als volgt aanpakken:

Bedenk een vlak V wat l bevat en loodrecht op alfa staat. Dit vlak snijd je dan met alfa en dan ben je klaar.

Overigens weet ik niet hoe je boek dit aanpakt, werken ze daar niet met vectorvoorstellingen in plaats van steeds een lijn weer te geven als doorsnede van twee vlakken? Met vectoren ben je zeer snel klaar hier, maar ik weet dus niet of dat de bedoeling is.

m'n boek werkt bij soortgelijke 'vraagstukken' wel met snijlijn van 2 vlakken, zoals ik zei.

Jouw oplossing is volgens mij wel goed, maar het zou sneller kunnen als je de uitleg van Th.B volgt.

Ik citeer mezelf: "Ik snap wel hoe men hier aan komt: l is de snijlijn van twee vlakken alpha en een tweede vlak beta..."

Het lijkt me dus inderdaad sneller de snijlijn van alpha en beta te berekenen. Ik zie morgen op het proefwerk wel wat ik toepas, aangezien volgens jou mijn uitkomst ook een mogelijkheid is...

Veranderd door Functie, 09 juni 2013 - 17:59

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

- Albert Einstein

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 juni 2013 - 11:02

Het is mogelijk je antwoord te controleren, zie je dat? Zo ja, hoe?

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures