Implicatie voor ster- of driehoekschakeling op driefasige inductiemotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 58

Implicatie voor ster- of driehoekschakeling op driefasige inductiemotor

Hallo

Op internet kan ik maar geen sluitend antwoord vinden...maar wat is juist de implicatie voor een ster- of driehoekschakeling voor de spanning, stroom, vermogen en het koppel bij een driefasige inductiemotor ?

Bij een driehoeksschakeling zijn fase- en lijnspanning even groot. Bij een sterschakeling zijn lijn- en fasestroom gelijk. Het nominaal, aan de as geleverde, vermogen zou onafhankelijk zijn van de schakeling...

Bedankt.

Jaep

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Implicatie voor ster- of driehoekschakeling op driefasige inductiemotor

Voor zover ik het begrijp:

als je een sterschakeling hebt, zal je die voeden op 380V (220V*
\(\sqrt{3}\)
) en zal er een stroom I lopen, want de ster weerstanden staan 'min of meer' in serie.

Je vermogen is dus
\((220\cdot \sqrt{3}) \cdot I\)
Bij driehoek zal je voeden op 220V maar zal je stroom
\(\sqrt{3}\)
groter zijn omdat de lijnspanning over 1 weerstand staat (met natuurlijk de andere 2 er parallel over min of meer).

Je vermogen is dan
\(220 \cdot (\sqrt{3} \cdot I)\)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 8

Re: Implicatie voor ster- of driehoekschakeling op driefasige inductiemotor

het vermogen in driehoek is 3x zo groot dan het vermogen in ster. vooropgesteld dat de belasting gelijk blijft voorbeeld een 3fase oven die in driehoek moet worden aangesloten,levert een 3x zo klein vermogen als hij in ster wordt aan gesloten.

de spanning wordt wortel3 x zo laag en ook de stroom wordt wortel3 keer zo laag, dus het vermogen wordt wortel3 x wortel3 zo laag is dus 3x zo laag

Berichten: 5

Re: Implicatie voor ster- of driehoekschakeling op driefasige inductiemotor

Wie kan mij dit onderwerp verduidelijken?
Ik heb een motor van 5,5 kW en volgens het aansluitschema kan ik deze pomp zowel in ster als in driehoek aansluiten. Nu zou ik verwachten dat als je de pomp aansluit in ster ipv. driehoek er een lager vermogen uit komt, omdat er een lagere spanning over de spoelen staat.
 
Als ik de formule gebruik die op Wikipedia te vinden is klopt die ook, ik citeer:
 
Uitgedrukt in de lijnspanning en -stroom is, zowel voor de ster- als de driehoekschakeling, het vermogen:
P=wortel 3 x Ulijn x I lijn x cos O
 
Als ik deze formule invul voor zowel ster als driehoek, kom ik op een verschil in vermogen tussen ster en driehoek van wortel 3, klopt dit of doe ik iets verkeerd?

Reageer