Bactericide activiteit van alifatische alcoholen en hun water oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 203

Bactericide activiteit van alifatische alcoholen en hun water oplosbaarheid

Over de volgende curve heb ik enkele vragen.

De stippelijn stelt de verzadigingscurve voor..wat wordt hier precies mee bedoelt?

Ook vraag ik mij af wat die oplosbaarheid en toxiciteit betekent?

Op die onderste curve : hoe meer C's bv. Octanol hoe minder octanol er nodig is voor de bacterie te doden. Hoe zie je dit?

Hopelijk kan iemand me helpen om deze curve te ontcijferen..
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (107.5 KiB) 561 keer bekeken
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Bactericide activiteit van alifatische alcoholen en hun water oplosbaarheid

Ieder datapunt geeft de karakteristieke concentraties voor een bepaalde bacterie. Neem je bijvoorbeeld het punt waar "octanol" bij staat, dan lees je op de x-as af wat daarvan de oplosbaarheid is, en op de y-as wat de toxische concentratie is. Je ziet dus dat octanol (8 C-atomen) een lagere toxische concentratie heeft dan heptanol (7 C), en dus dat er minder octanol nodig is om de bacterie te doden. Want dat is wat "toxische concentratie" betekent: de concentratie waarbij een stof dodelijk wordt. Terzijde: er zijn nettere definities, maar dit is zoals je deze grafiek moet lezen.

Oplosbaarheid is de maximale oplosbaarheid; meer dan dat kun je niet toevoegen aan water, het zal ontmengen en een aparte laag op de waterfase vormen.

De stippellijn is "gewoon" de lijn y=x, bedoeld als een soort van referentielijn. Wat betekent het dat het punt "pentanol" bij S. aureus op die lijn ligt? En wat betekent het dus, dat het punt "hexanol" er boven ligt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 203

Re: Bactericide activiteit van alifatische alcoholen en hun water oplosbaarheid

Oke dus uit de curve versta ik dan dat octanol een grotere koolstofketen geeft dan iets met minder C's en daardoor een kleinere oplosbaarheid in water geeft en dus sneller dan de andere bij een bepaalde conc een aparte laag op de waterfase vormt. Klopt dit?

Uit mijn cursus weet ik dat bij pentanol het nog mogelijk is om de bacterie te doden maar bij hexanol niet omdat het boven die referentielijn ligt. Maar dat snap ik niet echt..dat je dat zomaar kan afleiden omdat het boven die lijn ligt..

As ik die 2 zou vergelijken zou ik gewoon zeggen : er is minder hexanol nodig om de bacterie te doden maar het is wel minder oplosbaar in water.

Wat kan trouwens het verband zijn tss de toxiciteit van een alcohol om een bacterie te doden en de oplosbaarheid van een alcohol in water?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bactericide activiteit van alifatische alcoholen en hun water oplosbaarheid

Je moet het zeker niet als een causaal verband zien tussen oplosbaarheid en toxiciteit!

Stel je nou voor dat je hexanol zou willen gebruiken om de bacterie te doden, hoe hoog moet de concentratie dan zijn? Hoe ga je die oplossing maken?

Reageer