Katalyse kobs eenheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Katalyse kobs eenheid

Bij specifiek zuur katalyse (bv ook bij andere katalyses) bereken je de kobs ifv de ph. Nu mij vraag hierover is hoe je aan de eenheid van die kobs komt?

In mijn map staat het volgende: kobs= k'[h].

Op de grafiek staat op de y as kobs(mol/luur).

Eerst dacht ik doordat het kwam dat v = kobs . S maar als ik dit omzette kwam ik het eenheid omgekeerd uit.

Dus kan het zijn dat deze eenheid komt doordat uw [h] constant blijft en uw k' een eenheid heeft : mol/l uur? ( dan nog zie ik niet in hoe deze aan die eenheid komt).

Zou heel fijn zijn moest mijn vraag beantwoord kunnen worden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Katalyse kobs eenheid

Googlend op k observed vond ik o.a. dit. (Zie het stukje over pseudo-first-order.)

http://en.wikipedia....i/Rate_equation

Misschien kun je er wat mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Katalyse kobs eenheid

De eenheid van de reactiesnelheidsconstante is altijd afhankelijk van het soort reactie waar het om draait. In dit geval is de eenheid mol/(L.h) dus concentratie gedeeld door tijdseenheid. k' heeft dan als dimensie h-1 (aangezien [H] of liever: [H+] in mol/L is) wat verder niet zo heel opmerkelijk is.

kobs heeft dezelfde dimensie als de reactiesnelheid zelf en doet vermoeden dat deze reactie verder nulde orde in de reactanten is. Dat zou best kunnen, maar zonder verdere informatie over de specifieke reactie valt daar niets zinnigs over te zeggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer