Standaard Additie Methode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Standaard Additie Methode

Hallo allemaal,

Ik ben stagiair bij het Afval Energie Bedrijf in Amsterdam.

Nu kreeg ik van mijn stage begeleider de opdracht om te controleren of de meetgegevens van het Lood en Koper in ons eindproduct wel betrouwbaar zijn.

Dit doe ik via de ICP-plasma

Zelf heb ik nog nooit op dit apparaat gewerkt en ook nog geen theorie gehad.

Ik weet dat wij via een interne standaard meten en daarop onze gegevens berekenen, de interne standaard is Yttrium.

Dit is het mailtje dat ik kreeg van mijn BPV-begeleider:

Doe voor lood en koper maar steeds 0,2 mg/l erbij en dan 0,2 0,4 0.6 0.8 en 1.0 mg/l spiken. Met Interne standaard en berekenen eerst op signaalsterkte en ook met de interne standaard berekening als door de ICP uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Zelf meen ik steeds 10ml monster en hierbij doe ik dan de concentraties.

Een paar vragen:

1) Als ik dus me standaardreeks heb in mg/L moet ik daarbij dan 10ml monster doen?

2) Hoe ga ik dit regelen als ik een standaard van Lood en Koper heb?

3) Als ik dit allemaal heb gedaan, met ontsluiting erbij en dergelijke, moet ik dan gelijk yttrium toevoegen of moet ik daarna pas meten met yttrium.

Mijn BPV-begeleider heeft me hiermee het diepe ingegooit en dit moet ik binnen 2 weken hebben afgerond.

Iedereen bedankt alvast voor de reacties!

Groetjes,

Roland

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Standaard Additie Methode

Waarom vraag je de begeleider niet om hulp?

Als je een standaard gaat verdunnen door er monsteroplossing bij te doen, dan verdun je die daarmee en daarmee verandert de concentratie. Normaal gesproken wil je dit soort experimenten zo nauwkeurig mogelijk doen zoals je het normale experiment ook uitvoert.

Je moet dus zelf een stel monsters maken waarvan je weet dat ze (a) zoveel mogelijk op je normale monster lijken, en (b) steeds een beetje (bekende hoeveelheid) meer koper of lood bevat.