Standaard Additie Methode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Standaard Additie Methode

Hallo allemaal,

Ik ben stagiair bij het Afval Energie Bedrijf in Amsterdam.

Nu kreeg ik van mijn stage begeleider de opdracht om te controleren of de meetgegevens van het Lood en Koper in ons eindproduct wel betrouwbaar zijn.

Dit doe ik via de ICP-plasma

Zelf heb ik nog nooit op dit apparaat gewerkt en ook nog geen theorie gehad.

Ik weet dat wij via een interne standaard meten en daarop onze gegevens berekenen, de interne standaard is Yttrium.

Dit is het mailtje dat ik kreeg van mijn BPV-begeleider:

Doe voor lood en koper maar steeds 0,2 mg/l erbij en dan 0,2 0,4 0.6 0.8 en 1.0 mg/l spiken. Met Interne standaard en berekenen eerst op signaalsterkte en ook met de interne standaard berekening als door de ICP uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Zelf meen ik steeds 10ml monster en hierbij doe ik dan de concentraties.

Een paar vragen:

1) Als ik dus me standaardreeks heb in mg/L moet ik daarbij dan 10ml monster doen?

2) Hoe ga ik dit regelen als ik een standaard van Lood en Koper heb?

3) Als ik dit allemaal heb gedaan, met ontsluiting erbij en dergelijke, moet ik dan gelijk yttrium toevoegen of moet ik daarna pas meten met yttrium.

Mijn BPV-begeleider heeft me hiermee het diepe ingegooit en dit moet ik binnen 2 weken hebben afgerond.

Iedereen bedankt alvast voor de reacties!

Groetjes,

Roland

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Standaard Additie Methode

Waarom vraag je de begeleider niet om hulp?

Als je een standaard gaat verdunnen door er monsteroplossing bij te doen, dan verdun je die daarmee en daarmee verandert de concentratie. Normaal gesproken wil je dit soort experimenten zo nauwkeurig mogelijk doen zoals je het normale experiment ook uitvoert.

Je moet dus zelf een stel monsters maken waarvan je weet dat ze (a) zoveel mogelijk op je normale monster lijken, en (b) steeds een beetje (bekende hoeveelheid) meer koper of lood bevat.

Je zult voor je hele serie moeten zorgen dat er steeds precies evenveel "ruw monster" in zit, en ook dat voor elk het eindvolume gelijk is.

Helpt dat?

Berichten: 13

Re: Standaard Additie Methode

Mijn begeleider is er vandaag niet maar heb mail contact met hem.

Dit schiet niet erg op.

Heb nu zelf van ons eindproduct een monster genomen.

De verhouden is dat ik per 10ml monster 0.1ml stnd toevoeg.

Ik heb van een MES standaard met een bekende sterkte van 100mg/L een reeks gemaakt

Concentratie (mg/l)

Maatkolf (ml)

Volume (ml)

0

20

10

10

0

2

40

10

4

60

10

6

80

10

8

100

n.v.t.

n.v.t.

Om te onsluiten heb ik alles x2.5 gedaan waardoor de verhoudingen gelijk blijven en ik volgens het juiste protocol van de MARS5 werk.

Het dit zelf gemeten en kreeg dus resultaten.

Moet ik om de lijn zonder standaard te krijgen nou de standaardconcentratie, dus 0.0, 0.2, 0.4, ect, ervanaf halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Standaard Additie Methode

Sorry, maar ik kan het niet volgen door afkortingen en missende informatie. Welke standaard heb je nu gebruikt? Welke meetwaarden kreeg je dan? Welke "concentratie" staat er in je tabelletje? Hoe zit het nou met je Yttrium?

Berichten: 13

Re: Standaard Additie Methode

Sorry ik zie nu pas dat de tabel zo raar staat.

Heb een Multi Element Standaard gebruikt met een bekende concentratie van 100mg/L

Ik heb een Excel-bestand met de gegevens die ik heb gevonden.

Die zal ik even bij dit bericht plaatsen.

Deze meting heb ik ook met Yttrium gebruikt zodat de ICP de gegevens corrigeerd met de blanco.
Bijlagen
Pb en Cu resultaten.xlsx
(19.61 KiB) 153 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Standaard Additie Methode

Misschien heb ik je verkeerd begrepen, maar was het probleem niet dat je moest controleren of de waarden die de standaard methode berekend moesten worden gecontroleerd?

Ik zou dan een monster nemen, en daar zoveel standaard aan toevoegen dat er bekende concentratieverschillen ontstaan. Daarna hoef je alleen nog te kijken of je standaard methode voor de meting en berekening die concentratieverschillen correct kan terugvinden.

Je hebt nu een heleboel getallen gegeven, maar voor een buitenstaander als ik is het nog steeds niet precies duidelijk wat je hebt gedaan. Het zou duidelijker zijn als je vertelde "x ml van zusenzo gepipetteerd in een maatkolf, aangevuld met ditendat tot 50 ml." etc.

Berichten: 13

Re: Standaard Additie Methode

Jaa ik had geprobeerd een tabel bij te voegen waarbij je dan precies kon zien wat ik gedaan had, ook met de MES standaard.

Langzamerhand ben ik er via een docent bij mij op school uitgekomen en ook met informatie uit het boek dat wij op school hadden liggen.

Mijn BPV begeleider wou dat ik de lijn op de X-as doortrok waardoor ik op een negatief getal uitkwam.

Dit heb ik later gedaan en kwam daarmee goed uit.

Bedankt voor de hulp!

Reageer