Capaciteit van batterij berekenen frigobox en gsm op te laden.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Capaciteit van batterij berekenen frigobox en gsm op te laden.

Gegroet,

ik vertrek binnen twee weken naar een festival en ik wou daar mijn autofrigobox (12v) en gsm kunnen opladen met een autobatterij.

Het festival duurt vier dagen en ik zal twee gsm elk vier keer moeten opladen. En de rest van de accu gebruik ik dan om mijn frigobox koel te houden.

Nu was mijn vraag;

- ik heb twee accu's van 12v en 44 Ah

- mijn frigobox geeft aan: 48W op 12V

- op de batterij van de twee gsm's (het zijn twee dezelfde) staat:

3,8V Li-ion battery

5,70 Wh en 1500 mA

Hoelang kan ik mijn frigobox dan gebruiken als ik de gsm's elk 4 keer zal moeten opladen met een 12v-220v omvormer?

Kan iemand mij helpen?

Ik heb zelf geen kennis genoeg om daar aan uit te geraken.

Mvg,

Bart ;-)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Capaciteit van batterij berekenen frigobox en gsm op te laden.

Dit is niet zonder meer te beantwoorden.

De frigibox is 48W, maar hopelijk draait die niet continu. Anders zou je het niet lang volhouden.

Je zult er dus eerst achter moeten komen hoeveel uren hij per dag draait bij normaal gebruik.

Berichten: 3

Re: Capaciteit van batterij berekenen frigobox en gsm op te laden.

Ik heb het vandaag getest en hij draait inderdaad continu. De accu heeft het ongeveer 10u uitgehouden.

Hoe kan ik nu weten hoeveel de gsm's verbruiken?

gr Bart

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Capaciteit van batterij berekenen frigobox en gsm op te laden.

De accu schrijf je. Heb je er voor deze test maar 1 gebruikt?

Zonder verliezen heeft iedere accu een energie-inhoud van ongeveer 570 Wattuur, 1140 Wh totaal.

De frigobox gebruikt 48 W, en kan dus in theorie op een accu 11,8 uur draaien, het dubbele op twee. Die 10 uur op een accu kan dan wel kloppen.

Maar als je met twee accu's tot slechts 10 uur gekomen bent, is er iets mis met de accu's of er gaat ergens pakweg 50% energie verloren.

Je LiOn accu gebruikt slechts 5,7 Wattuur (zonder verliezen), dus 4x2 opladen kost ongeveer 46 Wattuur.

Nu zal die omvormer absoluut geen 100% rendement halen, evenals de voedinkjes van die dingen. Laten we eens van 60% totaal rendement uitgaan, dan kom je op een verbruik van 75 Wattuur. Dat is afgerond zo'n 7% van de totale accu capaciteit.

Haal je dus op één accu met die box 10 uur, dan haal je met twee accu's en na de mobieltjes 4 keer herladen nog ongeveer 18,5 uur voor die frigobox over, ruim 4,5 uur per dag.

Garantie op juistheid: Tot aan de rand van het festivalterrein. ;)

Berichten: 3

Re: Capaciteit van batterij berekenen frigobox en gsm op te laden.

Ik heb inderdaad maar een accu getest uiteraard :) het leek me overbodig om ze alletwee te testen.

Maar alvast bedankt voor de zeer nuttige info iedereen, het is weeral een nieuwe leerervaring. 4,5 uur per dag lijkt me genoeg om toch op z'n minst een frisse pils te kunnen drinken ;)

mvg,

Bart

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Capaciteit van batterij berekenen frigobox en gsm op te laden.

Als 4,5 uur per dag genoeg is, dan zijn we eruit.

Overigens betwijfel ik of de frigobox echt continu aan staat. Als hij koud genoeg is zal er toch wel een thermostaat in zitten die zegt dat het kan stoppen?

Reageer