Springen naar inhoud

Organische arseenverbindingen

• Log in om te kunnen reageren

vdslaur

vdslaur

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2013 - 15:37

Klopt het als ik zeg dat arseenoxiden zullen gaan binden met de thiolgroepen die hangen aan een enzym, en dat daardoor het enzym uitgeschakeld wordt?

Bv. melarsoprol is een organische arseenverbinding in trivalente toestand, in mijn cursus staat dat deze zeer toxisch zijn en daardoor dikwijls de pentavalente verbindingen gebruikt worden als geneesmiddel, die dus minder toxisch zijn voor de gastheer. In vivo wordt dit pentavalent geneesmiddel dan traag gereduceerd tot de actieve arseenoxiden. Echter hierna begrijp ik het niet meer, want het actieve arseenoxide is namelijk veel toxischer. Is hier iemand die hier meer over weet?

Ik begrijp dus eigenlijk het verband niet tussen arseenoxiden en thiolen en hun werking in het lichaam...
"Physics is just not my thing. "

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2013 - 10:50

Arseen verbindingen reageren met thiolgroepen van belangrijke enzymen zoals pyruvaatdehydrogenase en α-ketoglutaraatdehydrogenase. Verschillende van deze enzymen zijn betrokken bij de cellulaire respiratie.

Bij binding van arseen verbindingen aan dergelijke moleculen stopt de respiratie wat het toxisch effect verklaart.

Arseenverbindingen worden soms gebruikt als geneesmiddel voor bijv. de slaapziekte of syfilis. Micro-organismen, die deze ziekten veroorzaken, zijn een stuk gevoeliger voor arseen dan eukaryoten.

Informatieve weetjes:
  • Charles Darwin is mogelijk gestorven aan een jarenlange behandeling met een siroop die 10mg/ml arseniet bevatte.
  • Napoleon werd mogelijk vermoord door opname van arseniet.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

vdslaur

vdslaur

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2013 - 08:29

Oké bedankt, heel duidelijk! Alleen staat er in mijn cursus dat bij de slaapziekte een arseenoxide reageert met de SH-groepen van dimercaprol, wat toch een geneesmiddel is en geen enzym? want zo wordt melarsoprol gemaakt die dan gebruikt wordt als geneesmiddel voor de slaapziekte. dus dit klopt ook?
"Physics is just not my thing. "

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juni 2013 - 15:48

Klopt. Arseenoxiden reageren in het algemeen met thiolgroepen en niet specifiek met die van enzymen. Op die manier kan je arseen, gebonden aan een medicijn, toedienen aan een patiënt als behandeling tegen bijv. de slaapziekte.

Anderzijds kan je ook proberen om arseen uit het lichaam te verwijderen door dimercaprol analogen toe te voegen. De SH-groepen van het medicijn gaan dan in competitie met de thiolgroepen van de enzymen en uiteindelijk hoop je dat het medicijn, gebonden aan het arseen, uitgescheiden wordt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures