Springen naar inhoud

Ladingsmeter?

• Log in om te kunnen reageren

IceTea

IceTea

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2013 - 12:25

Hallo ,
ik zit hier met een vraagstuk en weet niet goed hoe ik er aan moet beginnen :

Spoel met 120 windingen, diameter 2cm in serie met inwendige weerstand 60 ohm en in serie met een ladingsmeter met een inwendige weerstand van 45 ohm. Er staat een constant homogeen magnetisch veld loodrecht op het vlak van de windingen van de spoel. Spoel in zeer korte tijd 90 graden draaien, wekt een lading op van 3.566*10^-5 C. Hoe groot is het magnetisch veld ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2013 - 19:58

hoort hier ook nog een afbeelding van een schakelschema bij? Ik heb namelijk geen idee wat een ladingsmeter is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juni 2013 - 20:11

hier sluit ik me bij aan. Van een ladingsmeter heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord

Veranderd door aadkr, 12 juni 2013 - 20:12

IceTea

IceTea

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2013 - 20:24

ik ook niet.. ik dacht eerder aan een amperemeter ? aangezien deze in serie aangesloten staat in de keten

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juni 2013 - 20:28

dit kan bijna geen stroommeter zijn, want van een amperemeter is bekend dat deze een zeer lage inwendige weerstand heeft. en 45 ohm is bepaald niet zeer klein.

IceTea

IceTea

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2013 - 20:41

dan zal er een fout in de opgave zijn, heb ik al vaker tegengekomen :) toch bedankt voor de moeite

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2013 - 21:06

wekt een lading op van 3.566*10^-5 C.

dat moet dan een lading ergens op zijn, en diezelfde lading zal ook ergens vandaan moeten komen.
Dat zou dan een condensator kunnen zijn, maar dan kun je weer moeilijk spreken van de inwendige weerstand van een ladingsmeter.

Opmerking moderator :

Topic verhuisd naar vakforum en titel aangepast. Misschien dat dat klaarheid kan brengen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3049 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2013 - 08:03

De draaibeweging van de spoel wekt een stroompuls op, en die kun je opvangen met een condensator. De condensator integreert de stroom: Q = I Δt. Als iemand de spanning over de condensator meet zou hij dat een ladingmeting kunnen noemen (Q = C Vcond).

De stroomkring is blijkbaar een gesloten kring van een spoel, een condensator en een weerstand van 60+45 Ω.

Volgens de wet van Lenz is de spanning over de spoel Vspoel = NBA/Δt.

De wet van Ohm leidt dan tot Q = I Δt = (Vspoel / R) Δt = NBA/R

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 13 juni 2013 - 10:27

Je wilt in feite de integraal van de inductiespanning Vdt bepalen want die is evenredig met de flux: integraal (dΦ/dt) dt = NBA

Het probleem van een condensator is dat die oplaadt en ontlaadt. De laadstroom is evenredig met het spanningsverschil tussen spanning op de condensator en inductiespanning. De stroom is dus niet Vind/R. Als de RC tijd >> de draaitijd van de spoel dan klopt het bij benadering wel. Je meet dan een zeer kleine spanning over de condensator (<< inductiespanning). Het probleem is wel dat de condensator direct ontlaadt als de inductiespanning wegvalt; je moet dus de piekwaarde uitlezen.

Ik kan me bij een ladingsmeter ook wel een elektronisch apparaatje voorstellen dat de stroomsterkte integreert. Simpel ontwerp: zeer kleine weerstand in serie (<< 105 Ω), de spanning over de weerstand met een opamp integreren en aflezen (vergeet de reset knop niet).

Dan mag je (zie JKien) Q = NBA/R toepassen dus B = QR/NA
Denk aan SI eenheden: Q in C, R in Ω, A in m2 en B in T.

Veranderd door Anton_v_U, 13 juni 2013 - 10:51

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures