adapter i.p.v. batterij

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

adapter i.p.v. batterij

Ik heb een rookmelder werkende op een 9 volt batterij. Dit ding begint irritant te piepen omdat blijkbaar de batterij te leeg is geworden. De multimeter wijst nog 8,5 volt aan, wat wil zeggen dat de batterij nog voor dik 90% "vol" is. Over het algemeen zijn batterijen pas voor 10 á 15% gebruikt en dan al onbruikbaar. Is het mogelijk om een adapter van output 9 volt te gebruiken voor een rookmelder? Ik heb een adapter van 9 volt 80 mA en een van 9 volt 500 mA. Maakt de mA nog uit? Hoeveel mA heeft een 9 volt batterij? Kan men 2 halfvolle batterijen ook gebruiken om het voltage van één volle te evenaren?

Berichten: 12.262

Re: adapter i.p.v. batterij

Het is mogelijk, maar niet per se aan te raden. Als er brand ontstaat door kortsluiting dan is er een gerede kans dat er op een gegeven moment alsnog een zekering doorslaat. Als je rookmelder nou net met een adapter is aangesloten op een groep die achter die zekering zit, werk het ding natuurlijk niet meer.

Ik zou een andere rookmelder kopen, die dingen kosten nog geen tientje, en de meeste houden het toch wel een jaar uit op een standaard alkaline 9v blokje. Ik denk dat er bij deze iets mis is met de alarmdrempel voor het batterijvoltage.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: adapter i.p.v. batterij

Bedankt Benm voor je reactie. Wellicht is er iets mis met de alarmdrempel, want zolang heb ik deze nog niet.

Berichten: 12.262

Re: adapter i.p.v. batterij

Als je erbij kunt met je meetpennen kun je eens meten wat het voltage van de batterij is terwijl deze IN de rookmelder zit. Niet dat die dingen 'standby' veel stroom verbruiken, maar het kan wel iets lager uitvallen dan onbelast.

Voor een alkalinebatterij zou ik stellen dat de alarmdrempel voor 'bijna leeg' onder minimale belasting ongeveer 1 volt/cel (6v voor een 9v blok) zou moeten zijn. Wellicht gebruikt met ca 7 volt zodat er zeker genoeg energie over is om het alarm te laten luiden, maar lager dan dat moet het niet zijn.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: adapter i.p.v. batterij

Hallo Benm, In de rookmelder wordt ook 8,5 volt gemeten.

Berichten: 12.262

Re: adapter i.p.v. batterij

Okay, in dat geval zit er gewoon iets mis in die rookmelder.
Victory through technology

Reageer