[natuurkunde] Hydrostatische druk, hoogte bepalen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Hydrostatische druk, hoogte bepalen.

Hallo,

Ik heb een kort huiswerkvraagje waar ik zelf niet zo heel goed uit kom.

Het gaat over de hydrostatische druk, wet van Pascal.

Ik zal de vraag wel even typen:

In een U-buis bevindt zich een hoeveelheid kwik. Het inwendig oppervlak van de buis is 5,00cm². We platsen in het linkerbeen een passende wrijvingsloze zuiger die op de kwikspiegel komt te rusten. Ten gevolge hiervan stijgt de kwikspiegel in het rechterbeen 5,00cm. bereken:

De hydrostatische druk aan de onderkant van de zuiger.

Voor de hydrostatische druk heb je hoogte, de dichtheid van de vloeistof en de zwaartveldsterkte nodig. p = h*dichtheid*g

Dichtheid = 13,6E3

Zwaarteveldsterkte = 9,81

Hoogte = ??

Ik kom er even niet meer bij hoe je de hoogte uit dit verhaaltje kan halen. Je hebt 2 gegevens, de inwendige oppervlakte en de kwikspiegel stijging, dus dan zou je denken dat je daarmee moet werken. 5x5 = 25cm = 0,25m hoog, maar ik ben van het zeker weten en niet van het zomaar wat invullen.

graag hoor ik van jullie!

Bedankt!

Lunar

Berichten: 7

Re: Hydrostatische druk, hoogte bepalen.

Ik denk dat je er makkelijkst een tekeningetje bij maakt.

Als je eerst de buis met kwik tekent, zie je in de twee beentjes het kwik even hoog staan.

Als je vervolgens de zuiger erin laat, stijgt het kwik in de rechter buis met 5 cm. Dat wil zeggen dat de kwik in de linker buis met 5 cm zakt. Het verschil tussen het oppervlak van de kwik in de linkerbuis (scheiding tussen kwik en zuiger) en het oppervlak in de rechter buis (scheiding kwik en lucht) bedraagt nu 10 cm.

Wanneer je nu een horizontale lijn trekt vanaf het kwikoppvervlak in de linker buis naar de rechter buis, dan weet je dat de druk aan het kwikoppervlak in de linkerbuis (scheiding kwik en zuiger) gelijk is aan de hydrostatische druk in de rechter buis gemeten van het oppervlak (scheiding kwik - lucht) 10 cm diep. Nu weet je de diepte, de massadichtheid en g, dus ken je ook de druk. Let er wel op dat je de hoogte nog omzet naar meter ;)
Bijlagen
hydro2.jpg
hydro2.jpg (17.28 KiB) 535 keer bekeken
hydro.jpg
hydro.jpg (13.92 KiB) 537 keer bekeken

Berichten: 6

Re: Hydrostatische druk, hoogte bepalen.

Hallo Shredo,

Natuurlijk! Ik zat te denken aan de bodem, maar het ging om de onderkant van de zuiger. Ik sla mezelf nu voor de kop. Ik ben blij dat je even tijd voor mij nam.

Hartstikke bedankt Shredo.

m.v.g.

Lunar

Berichten: 7

Re: Hydrostatische druk, hoogte bepalen.

Lunarvr schreef: wo 12 jun 2013, 21:36
Hallo Shredo,

Natuurlijk! Ik zat te denken aan de bodem, maar het ging om de onderkant van de zuiger. Ik sla mezelf nu voor de kop. Ik ben blij dat je even tijd voor mij nam.

Hartstikke bedankt Shredo.

m.v.g.

Lunar
Dat is graag gedaan!

Nog veel succes ;)

Reageer