Enthalpie berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 248

Enthalpie berekenen

Dit is een gekregen vraag:

De firma Vroemvroem produceert auto's. Het type methavroem rijdt op methanol en verbruikt 9 l / 100 km. Het type ethavroem is identiek maar rijdt op ethanol. Densiteit van methanol en ethanol is gegeven. Wat is Delta H voor beide brandstoffen in kJ/mol en in MJ/l? Schat het verbruik van de ethavroem.

Hier ontbrekene toch gegevens om de enthalpie uit te berekenen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Enthalpie berekenen

Beetje een rare vraag. Inderdaad zul je de verbrandingsenthalpie van beide brandstoffen moeten weten, evenals de molmassa - en dan kun je via de dichtheid de energiedichtheid van beide brandstoffen berekenen.

Maar als je de enthalpie en molmassa aan het opzoeken bent, dan kun je de dichtheid ook net zo goed opzoeken dus ik snap niet goed waarom die dan wel gegeven is.

Of hebben jullie toevallig wél een tabel met vormingsenthalpieën en/of bindingsenthalpieën, en een overzicht met molmassa's of een periodiek systeem (zodat je die molmassa's kunt uitrekenen)? En hebben jullie geen tabel met dichtheden?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 248

Re: Enthalpie berekenen

Dit is een examenvraag van voorgaande jaren.

Het examen zelf is openboek dus we mogen alles gebruiken wat we willen.

Misschien is de vraag niet volledig correct gesteld zoals op het examen zelf en ontbreekt er iets. Ik ben gewoon wat oefeningen aan het maken :)

Als je echter de enthalpien zomaar uit een tabel kan halen, waar ligt dan nog de moeilijkheid in die vraag?

Hoe zou je de energiedichtheid berekenen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Enthalpie berekenen

Nou ja, je kunt dit zo makkelijk maken als je zelf wil. Je kunt de verbrandingsenthalpieën opzoeken en ook de energie-dichtheid. Die staan gewoon op Wikipedia.

Misschien kun je met goed zoeken zelfs een firma Vroemvroem vinden die je het antwoord vertelt. 8-)

Maar laten we een beetje uitdaging creëren: Kun je DeltaH voor beide verbrandingsreacties berekenen aan de hand van de vormingsenthalpieën van de brandstoffen en hun verbandingsproducten?

Kun je daarna (met behulp van de gegevens die ik eerder noemde) de energie-dichtheid van beide brandstoffen uitrekenen?

Dan: Hoe relateer je het verschil in energie-dichtheid aan het verschil in verbruik?

Bonusvraag: Kun je een reden bedenken waarom je op deze manier alleen een schatting van het verschil in verbruik maakt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 248

Re: Enthalpie berekenen

Marko schreef: wo 12 jun 2013, 22:39
Nou ja, je kunt dit zo makkelijk maken als je zelf wil. Je kunt de verbrandingsenthalpieën opzoeken en ook de energie-dichtheid. Die staan gewoon op Wikipedia.

Misschien kun je met goed zoeken zelfs een firma Vroemvroem vinden die je het antwoord vertelt. 8-)

Maar laten we een beetje uitdaging creëren: Kun je DeltaH voor beide verbrandingsreacties berekenen aan de hand van de vormingsenthalpieën van de brandstoffen en hun verbandingsproducten?

Kun je daarna (met behulp van de gegevens die ik eerder noemde) de energie-dichtheid van beide brandstoffen uitrekenen?

Dan: Hoe relateer je het verschil in energie-dichtheid aan het verschil in verbruik?

Bonusvraag: Kun je een reden bedenken waarom je op deze manier alleen een schatting van het verschil in verbruik maakt?
Wel om te antwoorden op je eerste vraag, dan zou ik gewoon het verschil nemen in vormingsvrije enthalpien van de reactieproducten en de reagentia.

Wat de energiedichtheid betreft, zou ik bijvoorbeeld naar 1 liter kijken, dan kan ik daar de massa van bepalen met behulp van de dichtheid. met de formule van molaire massa kan ik dan het aantal mol vinden, en tenslotte het aantal Joule en dus de energiedichtheid. Of heb ik hier weer de enthalpien nodig?

Energiedichtheid relateren aan verbruik; hoe meer energie er aanwezig is per liter, hoe minder je dus zal moeten verbruiken veronderstel ik.

Bonusvraag: Eigenlijk geen idee... Omdat je de karakteristieken van de motor niet kent?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Enthalpie berekenen

Bleuken schreef: do 13 jun 2013, 09:24
Wel om te antwoorden op je eerste vraag, dan zou ik gewoon het verschil nemen in vormingsvrije enthalpien van de reactieproducten en de reagentia.
Wat de energiedichtheid betreft, zou ik bijvoorbeeld naar 1 liter kijken, dan kan ik daar de massa van bepalen met behulp van de dichtheid. met de formule van molaire massa kan ik dan het aantal mol vinden, en tenslotte het aantal Joule en dus de energiedichtheid. Of heb ik hier weer de enthalpien nodig?
Als je met "de enthalpieën" de verbrandingsenthalpie die in de eerste stap berekent bedoelt: ja. Waar haal je anders "het aantal joule" vandaan?
Energiedichtheid relateren aan verbruik; hoe meer energie er aanwezig is per liter, hoe minder je dus zal moeten verbruiken veronderstel ik.
Je hebt gelijk, maar probeer er naar te werken dat je dergelijke zaken wat meer wiskundig formuleert. "hoe meer, hoe minder" kan op allerlei verbanden duiden.
Bonusvraag: Eigenlijk geen idee... Omdat je de karakteristieken van de motor niet kent?
Inderdaad. Je weet niet of de verbranding van ethanol net zo efficiënt verloopt als die van methanol.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 248

Re: Enthalpie berekenen

Marko schreef: do 13 jun 2013, 09:42
Als je met "de enthalpieën" de verbrandingsenthalpie die in de eerste stap berekent bedoelt: ja. Waar haal je anders "het aantal joule" vandaan?
Wel dat bedoelde ik, dan heb je met die enthalpie het aantal Joule per mol en als je dat dan maal het aantal mol doet heb je de energiedichtheid?

Bedankt voor de hulp

Reageer