Aanzuigen met pomp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Aanzuigen met pomp

Wanneer water wordt aangezogen met een pomp wordt er eigenlijk in de aanzuigleiding een vacuum gecreëerd waardoor het water onder invloed van de atmosferische druk naar boven wordt geduwd.

Tot hier ben ik helemaal mee. Klopt echter het volgende:

Water verdampt, en hoe warmer hoe water hoe meer damp geproduceerd wordt aan het wateroppervlak. Deze damp veroorzaakt een druk (dampspanning) die als tegenkracht zal werken tegen de atmosferische druk. Het gevolg is dat kokend water niet kan aangezogen worden, omdat de dampspanning dan gelijk is aan de atmosferische druk.

Klopt mijn uitleg hierboven?

Ik heb al ergens gelezen: "De productie van damp boven het wateroppervlak veroorzaakt een druk (dampspanning) die de creatie van het vacuum tegengaat.". Waarom dat de creatie van het vacuum zou tegengaan snap ik echter niet.

Iemand die me uit de nood kan helpen? Of die een website weet met informatie daarrond? (googlen levert enkel verhalen op van water dat kookt in een vacuum, niet echt wat ik zoek)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Aanzuigen met pomp

Het gevolg is dat kokend water niet kan aangezogen worden, omdat de dampspanning dan gelijk is aan de atmosferische druk.
Verdampen kost energie, maar zolang het water blijft koken (en dus energie wordt toegevoegd) klopt dat. Net zoals bij 100 graden kokend water een druk van 1 bar oplevert, levert de dampspanning van kokend water bij lagere temperaturen ook een druk op, zie deze grafiek:
Damplijn_Water.jpg
Damplijn_Water.jpg (44.88 KiB) 736 keer bekeken
Bron: Wikipedia

Water van 60 graden kookt bij 0,2 bar. Alle lucht boven dat water weghalen resulteert dus niet in een vacuüm, want dit wordt opgevuld met waterdamp (gas), en lager dan 0,2 bar komen gaat dan niet (ook weer aannemend dat het water 60 graden blijft, en er dus energie aan toegevoegd wordt).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aanzuigen met pomp

Nu heb je natuurlijk bij een aanzuigende waterpomp nooit een "vacuüm". Zodra je een onderdruk produceert duwt de buitenlucht het water de aanzuigslang in. De druk in de slang is dus net zoveel lager als de buitendruk als overeenkomt met de hoogte van de waterkolom.

De temperatuur van het water kan hierdoor wel de aanzuighoogte maximaliseren. Bij 100 graden Celsius kun je helemaal geen water aanzuigen, bij kamertemperatuur "bijna" tien meter. Bij water van 60 graden zal dat dus ca. 8 meter zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Aanzuigen met pomp

Een aanvulling op RWWH: van uitgaande dat het water is, bij normale luchtdruk (circa 1 bar)

Om de discussie een beetje ingewikkelder te maken, een heetwater pomp kan wel kokend water verpompen maar hebben meestal slechte aanzuigende capaciteit (denk aan je CV pomp). Er zijn instrumenten om de zelfaanzuigheid van een pomp te verbeteren:

1. Positieve vulling zuigleiding; tank boven de pomp plaatsen

2. Aanpassing in pomp; wordt aangeboden door pompfabrikant

3. Vacuum aanzuiginstallatie; verwijderd ook damp boven de vloeistof

4. Lage vloeistofstroom in de zuigleiding.

Reageer