Springen naar inhoud

Warmteoverdracht op koelband

• Log in om te kunnen reageren

Nimra

Nimra

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2013 - 14:47

Hallo allen,

Voor mijn afstudeeropdracht moet ik een energiebalans maken van de koeling op een koelband. Nu ben ik al een tijd aan het zoeken en al veel informatie van deze site af kunnen halen.

Bij de koelband heb ik met verschillende onderdelen van het proces te maken.
  • Het vloeibare product wordt op de koelband gebracht.
  • Het vloeibare product stolt naar een vaste vorm.
  • De koelband heeft bovenop een filmlaag van koelwater, tot het midden van de band en dan wordt het opgezogen. Daarna gebeurt hetzelfde weer maar dan tot het einde van de band.
  • Het gestolde product koelt verder af tot de vast vorm.
Het koelwater neemt de warmte op van het product tussen de band. Het filmlaagje bovenop de band en het koelwater wat onderop de band wordt gesproeid.

Nu vroeg ik me af of jullie wat advies hadden que berekeningen voor dit alles.

http://www.wetenscha...model-koelband/

Deze link heb ik gelezen, maar de informatie wat hier wordt gegeven gaat me te ver. In het begin snap ik het nog maar daarna raak ik de weg kwijt.

In verband met geheimhouding, kan ik niet zeggen om wat voor product het gaat.

Alvast hartstikke bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juni 2013 - 19:14

Zonder plaatje is dit niet duidelijk voor buitenstaanders.

Wordt hier een film koelwater direct op vloeibaar product gebracht?
Of zit er aan de bovenzijde ook een metaalband tussen product en koelwater, en zit het product dus tussen twee metalen banden?

Dit probleem lijkt me moeilijker dan dat andere topic, dus als je dat al niet volgen kunt .....

Maar goed, wat wil je nou eigenlijk precies berekenen?
Hydrogen economy is a Hype.

Nimra

Nimra

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2013 - 19:39

Mijn excuses,

In de bijlage heb ik een schematische tekening geupload met daarom de koelband.

Het product komt vanaf de opvangbak op de koelband terecht. Het wordt gekoeld tussen 2 metalen platen, de dikte was 2mm. Ik zoek dit morgen nog even precies op. Het koelwater komt vanaf de blauwe lijn op de band terecht (als filmlaagje) bij de rode lijn met pomp wordt het afgezogen. Dit gebeurt voor op de band en aan het einde.

Nu heb ik vanaf bovenop de koelband al gevonden hoeveel warmte het koelwater opneemt, van allebei de secties.

Nu is mijn vraag, hoe bereken ik het koeloppervlakte van de sproeiers? Heeft iemand ideeen welke berekening ik daar misschien op kan toepassen?

Bijgevoegde miniaturen

• Koelband uitleg.jpg

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 juni 2013 - 18:12

Ik denk dat je aan kunt nemen dat degene die dat systeem ontworpen heeft weet wat hij deed, en dat de gehele koelbandonderzijde goed nat zal zijn.

Bovendien beweegt de koelband, dus zelfs als het sproeiwater niet overal tegen de band spuit zou dat nauwelijks iets uitmaken omdat een eventueel droog stukje band een fractie van een seconde alsnog nat zou worden door te bewegen over de volgende sproeikop.
Hydrogen economy is a Hype.

Nimra

Nimra

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2013 - 08:10

Ja daar heb je helemaal gelijk in.

Maar ik zet nu een evewicht balans neer, ik moet veel aannames nemen bij dit project.

Toch bedankt voor jullie hulp!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures