[natuurkunde] Horizontale worp vs. verticale worp omhoog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Horizontale worp vs. verticale worp omhoog

Bij het onderdeel kinematica van het ingangsexamen moeten we 'horizontale worp' en 'verticale worp omhoog' kennen, hierbij weet ik echter niet of onderstaande formules correct zijn?:

Horizontale worp:
  • x(t) = v0 . t → vx(t) = v0
  • y(t) = gt2/2 + h → vy(t) = gt
​(met g = positief en h = 0 als y-as naar beneden wijst)

Verticale worp:
  • x(t) = v0 . t → vx(t) = v0
  • y(t) = gt2/2 + h → vy(t) = gt
​(met g = positief en h = 0 als y-as naar boven wijst)

Kloppen deze formules?

+ extra vraag: Is een 'schuine worp' de combinatie van een horizontale en een verticale worp omhoog, waarbij dit de formules zijn?:
  • x(t) = v0x . t = v0 . cos α . t → vx(t) = v0x = v0 . cos α
  • y(t) = v0y . t = -gt2/2 + v0 . sin α . t → vx(t) =-gt + v0y = -gt + v0 . sin α
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Horizontale worp vs. verticale worp omhoog

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Horizontale worp vs. verticale worp omhoog

Ik vind dit een beetje een griezelige vraag. Je kunt denk ik beter op basis van de formules uit het formuleblad dat voor deze examens beschikbaar is leren denken en werken. Dat komt dus neer op begrijpen van de situatie, en er die (algemenere) bewegingsformules toepassen. Stellen ze een vraag die nét niet in jouw voor één specifiek gevalletje geleerde formule past, dan hang je namelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Horizontale worp vs. verticale worp omhoog

Dat is waar maar het is gewoon makkelijker om het al in een formule te gieten. ;) Uiteindelijk komt het er dan op neer dat men voor een horizontale beweging (x-as) een ERB uitvoert en voor een verticale beweging (y-as) een EVRB, niet?

Zou iemand me nog verder kunnen helpen met die schuine worp?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Horizontale worp vs. verticale worp omhoog

Nanoo schreef: ma 17 jun 2013, 17:14
Dat is waar maar het is gewoon makkelijker om het al in een formule te gieten. ;)
Neem van me aan, formules stampen en domweg invullen is dé weg naar ongelukken in de fysica op jouw niveau. Dat werkt leuk in onderbouw ASO of tot een zeker niveau TSO, waar we die leerlingen bewust (nog) niet met iets creatievers confronteren.

Overigens, het type vragen dat over dit onderwerp gesteld kan worden in het kader van die toelatingsexamens leent zich ook helemaal niet voor uit het hoofd geleerde formules. Het rekenwerk moet simpel blijven (geen rekenmachine) en je krijgt keus uit vier antwoorden, die allemaal significant verschillen, en allemaal nette uitkomsten leveren voor een goeie maar ook voor een principieel verkeerde aanpak.

Wat jij volgens mij moet begrijpen is dat de horizontale snelheidscomponent tijdens de worp niet verandert, de dat de verticale snelheidscomponent onderhevig is aan een neerwaartse versnelling, wat er bij een worp met enige naar boven gerichte startsnelheid toe leidt dat er een ogenblik is dat die verticale snelheid 0 moet worden (hoogste punt van de baan), en daarna weer negatief. Eigenlijk staat dat dus in die formules.

Als je dát begrip hebt en kunt toepassen dan los je elk kogelbaantje op.

Als je formules moet gaan voorbereiden en uit je kop leren voor élke fysica-situatie die ze je onder je neus zouden kunnen leggen (en daarbij bedoel ik inclusief elektro, magneetvelden, gaswet en heel de mikmak) dan heb je ten eerste nog héél wat werk, ten tweede kom je tijdens dat examen gegarandeerd in de verleiding een formule te gaan toepassen in een situatie waar die éne formule nét niet voor is bedoeld (zo zijn die vragen met opzet opgesteld, die gaan voor inzicht en analytisch vermogen) en ten derde ga je al die formules tijdens dat examen gegarandeerd door elkaar slaan.

Mijn advies: niet doen. Griezelig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer