Springen naar inhoud

RC-schakeling

• Log in om te kunnen reageren

Vitality

Vitality

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2013 - 13:22

Hallo,
Ik heb een vraagje :
Wat is de inductiestroom onmiddellijk na het sluiten van schakelaar S (de inwendige weerstand van de batterij is verwaarloosbaar)(tekening waar er twee weerstand parallel zijn geschakeld en op de verste weerstand is er een condensator in serie geschakeld)
we kregen :
(A). 0 (B). E/2R © E/R (D)2E/R (E). E/RC

Weet iemand welke het juiste antwoord is ? :?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2013 - 14:40

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 juni 2013 - 16:40

Ik snap in dit verband het woord inductiestroom niet. Er is toch nergens sprake van inductie? Wat is de letterlijke tekst van het vraagstuk?
Een schema zou ook wel handig zijn, hoewel ik wel een idee heb hoe het er uit ziet.
Aangezien het een schoolvraag is, probeer eerst zelf eens te beredeneren wat er gebeurt.

Vitality

Vitality

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2013 - 16:55

Het is een examen vraag. ze willen de stroom op t=0. Ik heb aangeduid dat de stroom nul was omdat ik dacht dat de stroom niet zo snel van waarde kan veranderen. In het boek staat er een zelfde oefening maar in plaats van een condensator een spoel dan die de verandering van I tegen gaat.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 juni 2013 - 18:32

Ik heb aangeduid dat de stroom nul was omdat ik dacht dat de stroom niet zo snel van waarde kan veranderen.

Waarom zou dat niet kunnen? Wat zou er gebeuren als er alleen maar 1 weerstand was?

Vitality

Vitality

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2013 - 19:07

Dan zou de stroom gelijk zijn aan V/R ?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 juni 2013 - 20:05

Inderdaad, die stroom wordt direct na inschakelen V/R, en die verandert dan ook niet meer.
Maar nu die twee weerstanden parallel, waarvan 1 in serie staat met een condensator.
Wat kan je zeggen over die condensator als de schakelaar nog open staat?

Vitality

Vitality

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2013 - 08:21

Dat de lading erop nul is :?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juni 2013 - 13:20

En wat zegt dat over de spanning op de condensator?

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 19 juni 2013 - 06:30

Een spoel is zoiets als het tegenovergestelde van een condensator. De rol van stroom en spanning zijn omgekeerd.

De snelheid waarmee de stroom door een spoel verandert, is evenredig met de spanning over de spoel en omgekeerd evenredig met de zelfinductie. Dat betekent dat de stroom door de spoelcontinu is (geen sprong laat zien op t=0) Aangezien op t=0 de stroom door de spoel nul is, kun je spanning en stroom op t=0 in je schakeling bepalen door de spoel te vervangen door een open circuit (weglaten uit je tekening) want er loopt geen stroom op t=0.

Wat is de tegenhanger voor deze regel als je spoel vervangt door condensator? In een open circuit is de stroom nul. Waardoor moet je de condensator vervangen op t=0 zodat de spanning nul is?

Veranderd door Anton_v_U, 19 juni 2013 - 06:30

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures