Debieten Witte/Blauwe Nijl

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 92

Debieten Witte/Blauwe Nijl

Hallo!

Als je kijkt naar het rivierregime van de Witte en Blauwe Nijl op dezelfde plaats (= het debietsverloop gedurende het jaar, hier nu op de plaats waar ze samenkomen met de Nijl zelf) waarom heeft de Witte Nijl een daling in de zomer?

Ik versta wel de stijging in de zomer van de Blauwe Nijl (orografisch effect uit Ethiopïe + noordwaartse verschuiving ITCZ), maar vanwaar die daling in debiet in de Witte Nijl in de zomer?

Alvast bedankt
Bijlagen
nijl.png
nijl.png (35.99 KiB) 1165 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Debieten Witte/Blauwe Nijl

Wat ik tegenkwam was dit grafiekje, waaruit blijkt dat een flink stuk zuidelijker, bij Malakal, er van een dergelijke zomerdip bij de witte Nijl nog geen sprake lijkt:
HydroWhiteLoop.jpg
HydroWhiteLoop.jpg (88.19 KiB) 1177 keer bekeken
Bron: UT Dallas. Klik voor grotere weergave

Mijn gedachte dat de enorme moerassen in zuid Soedan door verdamping in deze maanden zorgden voor de dip lijkt verkeerd, want Malakal ligt daar stroomafwaarts van.

Ik heb dus geen idee.

Deze site geeft veel meer interessante info over de Nijl en haar hydrologie: klik

Hopelijk vind je daar wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Debieten Witte/Blauwe Nijl

Als ik de hoogtemeter van google earth mag geloven, dan kent de Witte nijl tot ruim 500 km stroomopwaarts van Khartoum nauwelijks verval, op zijn best een metertje of 10. Ik weet (gezien) dat het waterpeil van de Blauwe Nijl bij Khartoum 's winters heel laag in een diepe geul staat. Ik vraag me af of het zou kunnen zijn dat die 's zomers volstroomt waardoor het waterpeil aan de confluentie van Witte en Blauwe Nijl in Khartoum vele meters stijgt en zo het wittenijlwater als het ware blokkeert.

Om bovenstaand vermoeden te ondersteunen (of niet) zouden we niet naar debiet- maar naar peilgegevens moeten zoeken.

EDIT>>>>>>>>>>>>


Ik heb wel alvast dit gevonden:

http://iahs.info/blu...BB_005_0119.pdf


Between the Sobat mouth and the junction with the

Blue Nile at Khartoum, the White Nile falls about 13 m

over a reach of 840 km. The inflows from tributaries are

sporadic and relatively small. The flood-plain storage

results in some delay of the outflows and losses by

evaporation. The backing up of the White Nile during the

Blue Nile flood, which raises water levels, further

increases storage and evaporation losses.



Dat zal het dus wel zijn..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Debieten Witte/Blauwe Nijl

Denk het ook. Net die link naar UT Dallas eens doorgelezen (interessant!), en daar stelde men het volgende:
Monsoon rains wash the Ethiopian highlands in summer, filling every dry wash that drains down to the Blue Nile. The river itself swells so with water that at the confluence with the White Nile it causes its more sedate partner to dam back on itself.

Reageer