oxidatiegetal P in fosmidomycine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

oxidatiegetal P in fosmidomycine

beste, ik weet dat het fosforatoom in de fosmidomycinestructuur een oxidatiegetal heeft van 5, doordat dit voor een fosfonaat op te zoeken is op het net en in handboeken, maar ik vraag me nu eigenlijk of je dit ook kan bepalen uit de structuurformule?

Afbeelding

Berichten: 52

Re: oxidatiegetal P in fosmidomycine

Dat is heel gemakkelijk uit een structuurformule te halen!

Zoek de elektronegativiteit op van elk atoom dat gebonden is aan het P-atoom en die van P zelf ook:

P: 2,19

O: 3,44

C: 2,55

We zien dus dat elk atoom dat gebonden is aan P meer elektronegatief is dan P zelf. Hierdoor zullen zij dus bij wijze van spreken harder aan de elektronen in de bindingen trekken. Om het oxidatiegetal te bepalen verdelen we nu de elektronen over de atomen (P en de hieraan gebonden atomen O en C) volgens hun elektronegativiteit, alsof ze volledig naar het meest elektronegatieve atoom worden getrokken.

We krijgen dus: de twee OH-groepen trekken telkens de valentieelektronen van P naar zich toe, in de dubbelgebonden O geldt dat er twee valentielektronen van P naar O worden getrokken en voor C is dat 1. In totaal zijn er dus 5 elektronen van P weggetrokken (1 naar OH, 1 naar OH, 2 naar O, 1 naar C). Aangezien elektronen negatief geladen zijn, zijn er dus 5 negatieve ladingen verdwenen tegenover 'normaal'. P wordt dus 5-waardig positief, oxidatiegetal +V. :)

Reageer