HCl titratie na ammoniakdestillatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

HCl titratie na ammoniakdestillatie

Beste deskundigen,

Voor mijn studie heb ik een ammoniakdestillatie van Mohr's zout uitgevoerd. Dit heb ik gedaan om de zuiverheid van het Mohr's zout te berekenen, echter wil dit niet echt lukken.

Het ammoniak werd opgevangen in 25ml 0,09577M HCl, waarna het werd omgezet naar ammonium. Het overgebleven H+ heb ik getitreerd met 0,0969M NaOH.

hieruit kwam dat ik 14,66mL aan NaOH nodig had om het overgebleven zoutzuur te titreren.

mijn inweeg was 201,9 mg aan mohr's zout.

201,9mg / 392,14 (molmassa mohrs zout) = 0,515mMol aan mohr'szout

oftewel 1,03mMol aan NH4+ (aangezien er twee NH4+ moleculen per Mohrs zout molecuul in zit)

25ml HCl met een concentratie van 0,09577M = 2,394mMol aan HCl dat reageert met het NH3 tot NH4+.

2,394mMol H+ - 1,03mMol NH4+ = 1,364mMol aan H+ over. Dit is getitreerd met het natronloog (0,0968M).

De uitkomst hiervan hoort 14,09mL NaOH te zijn maar is 14,66mL geworden.

Wat zegt dit over de zuiverheid en waar zitten mogelijke fouten in deze berekening?

Ik kom echt niet uit dit laatste stapje en weet niet waar er nou fouten zitten

14,09/14,66 x100% =96,11% zuiver??

Ontzettend veel dank als iemand hier naar deze berekening wil kijken en zeggen of dit juist is wat ik heb gedaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: HCl titratie na ammoniakdestillatie

... mijn inweeg was 201,9 mg aan mohr's zout.

201,9mg / 392,14 (molmassa mohrs zout) = 0,515mMol aan mohr'szout.
Je uitgangspunt is niet juist. Je hebt 201,9 mg verontreinigd zout afgewogen en je weet dus niet hoeveel mg zuiver zout dit bevat. Dat moet je nl net bepalen.

Hoe dan wel te werk gaan? Door uit te gaan van de titratiegegevens kun je berekenen hoeveel mmol NH3 er is. En hieruit kun je afleiden hoeveel mmol zuiver Mohr's zout er was in die 201,9 mg monster.

Berichten: 2

Re: HCl titratie na ammoniakdestillatie

Heel erg bedankt voor je reactie!

Dit is inderdaad even het stapje dat ik niet zag, dankjewel!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: HCl titratie na ammoniakdestillatie

Graag gedaan. En hoe zuiver is nu het Mohrs zout?

Reageer