Chlorella (groeifactor)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Chlorella (groeifactor)

hopelijk zit ik bij de juiste topic ...

Ik ben bezig met een eindwerk te maken over de groene alg Chlorella pyrenoïdosa. één van de belangrijkste inhoudsstoffen is Chlorella groeifactor (chlorella growth factor), dat zou oa bestaan uit nucleïnezuren, aminozuren en peptiden (oa glutathion). maar ik vind het moeilijk om te vinden

wat deze stoffen doen met het lichaam.

verder heb ik nog problemen om te vinden wat glucosamine en inositol doen met het lichaam.

inositol is dit vitamine B8 of een onderdeel van vitamine B8?

Kan iemand héél basic uitleggen wat deze stoffen doen met het lichaam?

Alvast veel dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Chlorella (groeifactor)

Opmerking moderator

Dit topic past beter in het vakforum voor moleculaire biologie en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Chlorella (groeifactor)

Dankjewel Kravitz!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Chlorella (groeifactor)

IndiriIndiri schreef: zo 16 jun 2013, 20:53
dat zou oa bestaan uit nucleïnezuren, aminozuren en peptiden (oa glutathion). maar ik vind het moeilijk om te vinden

wat deze stoffen doen met het lichaam.
Ondernucleïnezurenverstaat men DNA en RNA. DNA is de drager van genetische informatie en wordt via RNA vertaald naar eiwit.

Aminozuren zijn de afzonderlijke eenheden van eiwitten. Ieder eiwit is opgebouwd uit een keten van aminozuren.

Peptiden zijn korte eiwitten die dus bestaan uit een korte keten van aminozuren. "Kort" is echter niet verder gespecificeerd.

Glutathion is een tripeptide dat een belangrijke rol speelt in het lichaam. Het werkt als cofactor van enzymen en is ook een antioxidant.

Via de linkjes ga je iedere keer naar de gepaste pagina op Wikipedia, daar vind je wat meer algemene informatie. Het is wat zonde om dat hier allemaal opnieuw te typen.
verder heb ik nog problemen om te vinden wat glucosamine en inositol doen met het lichaam.

inositol is dit vitamine B8 of een onderdeel van vitamine B8?
Voor glucosamine denk ik dat onderstaand stukje van Wikipedia wel duidelijk is:
Glucosamine is de biochemische precursor van alle stikstof-bevattende suikers.[3] Het is de belangrijkste bouwsteen voor de biosynthese van de macromoleculen in (de structuur van) kraakbeen en degewrichtsvloeistof, zoals glycosaminoglycanen, proteoglycanen, hyaluronan, glycolipiden en glycoproteïnen. Niettemin wordt glucosamine niet zelf in deze macromoleculen ingebouwd. Glucosamine wordt eerst omgezet in UDP-N-acetylglucosamine en daarna in UDP-N-acetylgalactosamine. Beide laatste verbindingen kunnen wél rechtstreeks in de genoemde macromoleculen worden ingebouwd.
Bron: http://nl.wikipedia....mie_en_functies

Wat inositol en vitamine B8 betreft: Inositol is een suiker dat door het lichaam wordt aangemaakt. Vaak wordt inositol ingedeeld als een onderdeel van het vitamine B-complex, dit complex bestaat uit een heleboel andere moleculen die een belangrijke rol spelen in het lichaam. Om die reden wordt inositol soms ook wel vitamine B8 genoemd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Chlorella (groeifactor)

Heel erg bedankt! Voor een leek die enkel heel basic info zoekt is de wikipedia pagina te bombastisch dus bedankt!

Reageer