[scheikunde] Verbrandingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Verbrandingen

Hallo,

Ik heb wat vraagjes:

- Hoe weet ik of elektrolyse endotherm of extotherm is?

- Hoe herken ik een verbrandingsreactie in een reactieschema? Wat moet er dan staan, ik dacht zelf CO2...

- Hoe herken ik een verbranding in een reactieschema?

- Hoe herken ik een ontleding in een reactieschema?

- Als er water en koolstofmonoxide ontstaan, is dit dan een onvolledige of een zéér onvolledige verbranding? En waarom?

- Hoe kan ik de werking van schuim als blusmiddel verklaren? Haalt dat de zuurstof weg?

- Welke reactieproducten ontstaan als een koolwaterstof volledig verband?

Dan wil ik nog wat weten over een reactieschema... hoe maak ik een reactieschema van benzeem en waterstofsulfide?

Het is nogal wat, maar ik heb echt hulp nodig...

Alvast heel erg bedankt!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verbrandingen

We gaan je eens helpen dit te beantwoorden door aan te pakken met een logische denktrant.

- Hoe weet ik of elektrolyse endotherm of exotherm is? Stop je er meer energie in dan eruitkomt, of andersom?

- Hoe herken ik een verbrandingsreactie in een reactieschema? Wat moet er dan staan, ik dacht zelf CO2... Wat is een verbranding eigenlijk?

- Hoe herken ik een verbranding in een reactieschema? denk nog eens hierover na nádat je op vorige vraag correct antwoordde

- Hoe herken ik een ontleding in een reactieschema? Wat is een ontleding?

- Als er water en koolstofmonoxide ontstaan, is dit dan een onvolledige of een zéér onvolledige verbranding? En waarom? Is er een onvollediger verbranding denkbaar dan eentje waarbij water en CO ontstaan?

- Welke reactieproducten ontstaan als een koolwaterstof volledig verbrandt? Als het vorige antwoord, maar dan andersom

- Hoe kan ik de werking van schuim als blusmiddel verklaren? Haalt dat de zuurstof weg? Ja
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Verbrandingen

Jan van de Velde schreef: ma 17 jun 2013, 17:13
We gaan je eens helpen dit te beantwoorden door aan te pakken met een logische denktrant.

- Hoe weet ik of elektrolyse endotherm of exotherm is? Stop je er meer energie in dan eruitkomt, of andersom?

- Hoe herken ik een verbrandingsreactie in een reactieschema? Wat moet er dan staan, ik dacht zelf CO2... Wat is een verbranding eigenlijk?

- Hoe herken ik een verbranding in een reactieschema? denk nog eens hierover na nádat je op vorige vraag correct antwoordde

- Hoe herken ik een ontleding in een reactieschema? Wat is een ontleding?

- Als er water en koolstofmonoxide ontstaan, is dit dan een onvolledige of een zéér onvolledige verbranding? En waarom? Is er een onvollediger verbranding denkbaar dan eentje waarbij water en CO ontstaan?

- Welke reactieproducten ontstaan als een koolwaterstof volledig verbrandt? Als het vorige antwoord, maar dan andersom

- Hoe kan ik de werking van schuim als blusmiddel verklaren? Haalt dat de zuurstof weg? Ja
Ik snap het nog niet helemaal... heeft u misschien een uitwerking met verklaring??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verbrandingen

Je hoeft (nog) niks te snappen

Je hoeft alleen definities op te zoeken en te leren.
  1. wat betekent exotherm resp endotherm
  2. wat is de definitie van een "verbranding"
  3. etc
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Verbrandingen

Jan van de Velde schreef: ma 17 jun 2013, 17:41
Je hoeft (nog) niks te snappen

Je hoeft alleen definities op te zoeken en te leren.
  1. wat betekent exotherm resp endotherm
  2. wat is de definitie van een "verbranding"
  3. etc
Ik heb het allemaal opgezocht en ben eruit gekomen. Mijn laatste vraag:

Hoe herken ik in een reactievergelijking een verbranding en hoe een ontleding?

Ik weet dat bij een ontleding één ding voor de pijl staat en 2 of meer achter de pijl. En bij verbranding? Staat er dan voor de pijl gewoon een O, een O2, of een O + O --> O2 of O?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verbrandingen

Wat is een verbranding?

wat moet er dus in élk geval vóór de pijl staan (bij de reagerende stoffen dus)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Verbrandingen

Jan van de Velde schreef: ma 17 jun 2013, 17:59
Wat is een verbranding?

wat moet er dus in élk geval vóór de pijl staan (bij de reagerende stoffen dus)?
O2 toch? En dan na de pijl één of meerdere O's?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verbrandingen

En dan na de pijl onvermijdelijk een of meerdere O's in verbinding met andere atomen, want de atomen zelf veranderen niet van soort of aantal. Wat je erin stopt, komt er ook weer uit. Alleen met andere onderlinge verbindingen.

Het punt is dus dat als je wéét dat een verbranding is gedefinieerd als een reactie met zuurstof, dat je dan vanzelf weet dat je zuurstof in de reactievergelijking aan de reagerende-stoffenkant moet zien staan, anders kan het natuurlijk niet om een verbranding gaan.

Als je dat soort verbanden kan leggen ( een .... is ....., dus dat betekent dat ......, of ook omgekeerd) kun je dus de meeste van dit soort vraagjes pijnloos beantwoorden. En als het dan wat gecompliceerder wordt en je bent niet zeker meer, kom dan met de (letterlijke) vraag, + jouw antwoord met redenering, + de reden waarom je twijfelt. Want dan maak je jouw probleem preciés duidelijk en kun je preciés geholpen worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer