Wet van behoud van energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 76

Wet van behoud van energie

Hallo allemaal

Ik zit met een vraag:

Wanneer we de wet van behoud van energie als altijd geldig beschouwen, is dan de totale hoeveelheid energie in het heelal constant?

Ik kan de vraag ook in subvragen stellen:

1. Is de totale grootte vd energie te bepalen, en zo ja: hoe groot is de totale energie?

2. We weten toch wat er plaatsgevonden heeft ongeveer 1 seconde na de oerknal. Ik bedoel de uitbreiding van de ruimte en de gevormde materie (=massa) dus dan moet de totale energie toch ook te bepalen zijn?

mvg

Roisindub

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wet van behoud van energie

Wellicht is de totale energie-inhoud van het heelal nul klik

O.a. Hawking is voorstander van dit idee, waarbij de positieve massa-energie inhoud van het heelal exact weggestreept kan worden tegen de negatieve gravitationele energie.

Als dit correct is, zijn eventuele problemen met de wet van energiebehoud ook opgelost. Energie kan immers niet uit het niets ontstaan of er in verdwijnen.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Wet van behoud van energie

De wet van behoud van energie geldt alleen als je aanneemt dat je natuurwetten tijdsinvariant zijn. Wanneer je kijkt naar kosmologische probleemstukken, is dit niet altijd zonder meer het geval, dus moet je voorzichtig zijn om klakkeloos behoud van energie te gebruiken.

Dit is ook al eerder op dit forum besproken. Zie bijvoorbeeld hier of hier.

Berichten: 76

Re: Wet van behoud van energie

ah, ok dank jullie :-D

mvg

roisindub

Reageer