Vermeerdering DNA tijdens mitose en meiose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Vermeerdering DNA tijdens mitose en meiose

Hallo!

Ik ben momenteel onder andere mitose en meiose aan het leren en ik kan geen duidelijk antwoord formuleren op de vraag hoe de vermeerdering en verdeling van DNA precies verloopt. Ik weet dat er heel veel bronnen op het internet over dit onderwerp zijn, maar er zitten vaak best wat verschillen in de details van de uitleg.

Ik zal proberen hieronder samen te vatten wat ik meen te begrijpen, klopt dit?

Een cel begint met een enkele set DNA, chromatine.

Tijdens de S-fase wordt al het genetisch materiaal gekopieerd, waarbij 46 chromosomen worden gevormd. Volgens mij bevat een chromosoom echter niet twee identieke chromatiden. Hoe kan dat als een chromosoom uit een stuk DNA en een kopie daarvan bestaat?

Wat betreft meiose: Er is een moedercel die van elk chromosoom 2 exemplaren bevat. Homologe chromosomen liggen zij aan zij door synapsis en worden uit elkaar getrokken.

Zo ontstaan twee cellen. Elke cel verloopt de normale mitose en eindigt zo met de helft van een totale set DNA.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vermeerdering DNA tijdens mitose en meiose

NaSc schreef: di 18 jun 2013, 14:45
Volgens mij bevat een chromosoom echter niet twee identieke chromatiden. Hoe kan dat als een chromosoom uit een stuk DNA en een kopie daarvan bestaat?
DNA wordt gekopieerd via een mechanisme dat men replicatie noemt. In onze minicursus '[topic=84590]Wat is DNA?[/topic]' staat mooi en eenvoudig uitgelegd hoe de strengen gekopieerd worden. Kijk vooral eens naar puntje 3.1
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer