Kosten van opleiding

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Kosten van opleiding

Ik verbaas me de laatste tijd nogal over de instellingsgelden van sommige opleidingen. Van opleidingen waarin je veel practica doet of omgaat met dure apparatuur kan ik me nog voorstellen dat ze best prijzig zijn. Maar als ik bijvoorbeeld op de site van de uu zie dat een wiskunde bachelor en master respectievelijk rond de 10.000 en 18.000 euro kosten, krijg ik het idee dat je voornamelijk betaalt voor de faciliteiten van de universiteit en niet zozeer voor je opleiding.

Klopt dit laatste? En zo ja, is het dan niet onrechtvaardig dat mensen die een tweede studie willen doen (of mensen die voor een andere reden het instellingsgeld moeten betalen) zoveel moeten betalen? Ik denk namelijk dat de enige echte kosten die je maakt bij een theoriegerichte opleiding de tentamineringskosten zijn. De faciliteiten van de universiteit hoef je tenslotte niet per se te gebruiken. Ik zou dus zeggen dat een (tweede) opleiding helemaal niet zo duur hoeft te zijn, of zie ik nu iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Kosten van opleiding

Mijn inschrijvingsgeld (bachelor aan Ugent) was rond de 600 euro, met nog zo'n 200 euro er bij voor boeken/labo materiaal ... en ik ben geen beurstudent/speciaal statuut.

http://www.ugent.be/nl/onderwijs/studeren/bacheloropleidingen/praktisch/studiekosten/studiegeldbachelor
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Kosten van opleiding

Ah oké, mijn bericht heeft betrekking op het Nederlandse systeem. De bedragen die ik noem, heb ik van de site van de Universiteit Utrecht maar ik ga ervan uit dat het bij andere Nederlandse universiteiten ongeveer hetzelfde is. Jouw link is wel interessant. Ik wist al dat het wettelijk collegegeld in België in stuk lager was dan in Nederland, dat is bij mijn opleiding zo'n 1800 euro. Het gaat mij vooral om het instellingscollegegeld. Dat is naar mijn weten de 'echte' prijs van de opleiding en dus ook het bedrag dat de overheid bijlegt op elke student. Ik zie nu dat je op de UGent betaalt aan de hand van het aantal behaalde studiepunten en dat de kosten voor een tweede master ook erg meevallen. Ik zie zo gauw alleen niets over de instellingsgelden. Ik ben benieuwd hoe het in België hiermee geregeld is.

Berichten: 555

Re: Kosten van opleiding

Die bestaan niet bij mijn weten. Als je een studietoelage krijgt, is je kost zelfs nog lager.

Aan de UHasselt is de kost dan naar mijn weten slechts 55 euro, de rest wordt rechtstreeks met de staat afgehandeld. Soms heb je dan aan de UHasselt ook nog eens recht op bijvoorbeeld een boekentoelage waarbij je een (klein) gedeelte van de kosten voor boeken en dergelijke terugkrijgt.

Op het vlak van kosten voor een studie, zit je in belgië erg goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kosten van opleiding

Maar als ik bijvoorbeeld op de site van de uu zie dat een wiskunde bachelor en master respectievelijk rond de 10.000 en 18.000 euro kosten, krijg ik het idee dat je voornamelijk betaalt voor de faciliteiten van de universiteit en niet zozeer voor je opleiding.
Die bedragen zullen ongeveer kloppen voor onkosten, hoor. In België rekent men ook €10.000-€20.000 per jaar per student. De overheid komt daar grotendeels in tussen. De bachelors vallen eerder in de goedkope categorie vanwege de erg grote groepen, de masters eerder in de duurdere.

Waar gaat dat geld naar toe:

1) De proffen betalen, terwijl ze voor de klas staan, maar ook terwijl ze hun les voorbereiden.

2) De assistenten betalen voor de oefeningenlessen en de verbeteringen

3) betalen voor de infrastructuur. De gebouwen waarin je zit, de verwarming, elektriciteit, apparatuur (computers en projectors).

4) Betalen voor alle andere personeel (secretariaten, monitoraten, ...)

5) De universiteitsrestauranten en andere studentenvoorzieningen. (studentenclubs, studentendokters, psychiaters, ...)

6) diverse, zoals verzekeringen, ...

Op 10 maanden loopt dat nogal op...
De faciliteiten van de universiteit hoef je tenslotte niet per se te gebruiken.
In België bestaat die mogelijkheid ook expliciet. Dan sluit je een examencontract af en wordt je enkel verwacht op het examen. Je hebt geen recht om de lessen te volgen of gebruik te maken van de infrastructuur. Dan betaal je ook effectief maar €100 per jaar ook al komt de staat niet tussen, zijnde de kosten voor je examen, je examenlokaal en de verbetering. https://www.ugent.be/nl/onderwijs/praktisch/administratie/diplomaencreditbewijs/diploma_credit.pdf/at_download/file
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Kosten van opleiding

Die kosten kunnen inderdaad flink oplopen. Ik heb zelf in de faculteitsraad gezeten bij de studie scheikunde, en daarin kwamen bedragen naar voren van 20 tot 80 duizend euro per jaar per student.

Let wel dat het collegegeld destijds nog een vast bedrag was, gelijk voor iedere studie, en slechts een fractie van die bedragen. Het restant werd betaalt uit derde geldstroom (lees: bedrijfsleven), dat bijvoorbeeld onderzoeksbudgetten voor aio's beschikbaar stelt die daarvan weer studenten en materialen inhuren.

Overigens is scheikunde wel een dure opleiding door gebruikte apparatuur en materialen. In de eerste jaren valt dat nog wel mee, maar in de masterfase loopt het flink op. Destijds waren de verhoudingen voor de masterjaren zo ongeveer 5% collegeld, 10% overheid en 85% derde geldstroom - ik weet niet of dat nog steeds het geval is.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Kosten van opleiding

@ Benm Ik kan me inderdaad voorstellen dat er scheikunde studenten zijn die zo "veel" kosten maar ik denk dat als je naar een opleiding als rechten of economie kijkt dat het grootste gedeelte van het geld op gaat aan onderwijzend en begeleidend personeel. Maar ik vind het dan nog veel geld, als je zou rekenen met 15.000pp dan kijk ik naar een opleiding als bedrijfskunde dan beginnen daar elk jaar grofweg 500 studenten dan levert dat de Universiteit per jaar 7,5 mlj. op ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat dit allemaal "op" gaat aan wat 317070 opgesomt heeft. Is het dan ook niet zo dat bepaalde opleidingen indirect andere opleiding ondersteunen binnen een universiteit/hogeschool?

Berichten: 12.262

Re: Kosten van opleiding

Opleidingen wel, de budgetten gaan vaak per faculteit. Het zou dus wel kunnen dat bijvoorbeeld geld vloeit van quantumchemie naar biochemie of iets dergelijks.

Tussen faculteiten kan het natuurlijk ook, bijvoorbeeld via de bijdrage in voorzieningen als collegezalen (cq complete gebouwen) waar meerdere faculteiten/opleidingen gebruik van maken.

Personeelskosten kunnen trouwens aanzienlijk zijn. 1 prof die voor een zaal met 200 studenten staat kost per student genomen natuurlijk niet veel, maar je hebt ook universiteiten waar ze nogal intensief begeleiden en dat doen in 'klasjes' studiebegeleiding van 20 man. Je zou zoiets vooral op een hbo verwachten, maar sommige faculteiten doen het net zo goed.

Een uur in zo'n klasje zal kosten:

- 100 euro aan huur, energie, schoonmaak, etc.

- 100 euro voor de docent (werkgeverskosten, die docent ziet er maar een fractie van terug)

- 100 euro aan lesmateriaal (boekjes, licenties, etc, etc)

Doe je dat 10 uur per week, 40 weken per jaar, zit je toch al op 120.000 euro. Verdeeld over 20 studenten is dat 6000 euro op jaarbasis.

Tel daar nog hoorcolleges, examinering en dergelijke bij op, en je komt snel boven de 10.000 voor onderwijs dat geen enkel duur apparaat oid gebruikt.

Het zou ook verklaren waarom de bachelorfase duurder is: De cohorten studenten zijn daar kleiner, terwijl de kosten niet proportioneel dalen.
Victory through technology

Reageer