[natuurkunde] Wrijvingskracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

Wrijvingskracht

De volgende vraag staat in mijn handboek:
Als een jeep een caravan net uit een afgrond kan houden dmv een touw en de statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische wrijvingscoëfficiënt, is het dan een goed idee om plankgas te geven


Ik denk van niet, maar ik kan niet verklaren waarom. Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijvingskracht

Je denkt correct. Als een stilstaande jeep het nét (en dat staat er) wel kan (dwz nét voldoende wrijving heeft tussen banden en ondergrond) dan zal bij een dalende wrijvingscoëfficiënt door slippende wielen de maximale wrijvingskracht dus onder een kritisch niveau dalen en de hele zooi met rokende banden en al het ravijn in schuiven.

Let op, in de praktijk een enge keus voor inzittenden: als er iemand uitstapt zou de zaak óók kunnen gaan schuiven, maar ja, in de praktijk is dat risico er ook zonder uitstappen, want niemand weet of een schuivend steentje dit labiele krachtenevenwicht niet zou kunnen verstoren. Misschien het slimst om op afspraak 3-2-1-0!!! allemaal tegelijk eruit te springen en het risico niet lopen om met jeep en al de caravan achterna te gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer