Springen naar inhoud

Titratie practicum

• Log in om te kunnen reageren

Romppd

Romppd

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2013 - 16:56

Hallo,

Bij scheikunde moeten we titreren en er een paar opgaven bij maken. Nu zijn de meeste van die opgaven met wel gelukt denk ik, maar ik had over enkele nog vragen. Hopelijk kunnen jullie helpen!

Uit de rekenvragen ben ik denk ik wel gekomen, maar nu zijn er nog enkele redeneer opgaven.
1. Beredeneer waarom het belangrijk is dat je je bekerglas waaraan de jood is toegevoegd niet lang aan de buitenlucht mag bloot stellen.
Geen idee.
2. Deze titratie is een zogenaamde terugtitratie. Leg uit wat daarmee bedoeld wordt.
Mijn antwoord was: Er wordt een overmaat van een stof (in dit geval jood) toegevoegd aan een andere stof (in dit geval C6H8O6). Dan titreer je tot kleuromslag optreedt om de overmaat van de stof te bepalen. Trek deze overmaat af van het totaal en dan weet je de hoeveelheid van de andere stof.
Dit vind ik echter niet echt helemaal klinken alsof het goed is.... Ik begrijp een terugtitratie (ook na veel zoeken) nog niet helemaal.
3. Bij een andere bepaling die gebruik maakt van natriumthiosulfaat als titratievloeistof laat men chloorwater reageren met een overmaat kaliumjodide oplossing. De na reactie ontstane oplossing titreert men met een natriumthiosulfaat oplossing.
A. Leg uit of de molariteit van de kaliumjodide oplossing van belang is voor deze bepaling
B. Leg uit dat we dit een indirecte titratie noemen.
Je titreert in dit geval eerst met een stof A. Er ontstaat een stof B die wél kan reageren met stof C.
C. Leg uit waarom je niet het chloorwater rechtstreeks titreert met de natriumthiosulfaat oplossing
Ik denk dat er hier geen kleuromslag bij optreedt?

Alvast bedankt!
Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juni 2013 - 20:03

2) Klinkt echter best goed, al zou ik het iets beter proberen te formuleren. Nu zeg je alleen dat je stof A bij stof B doet en je verwacht dan van anderen dat zij snappen dat een deel van A wegreageert. Dat feit zou ik ook in het antwoord verwerken.

3B, klopt. C zou ik ook goedrekenen. Je hebt hier geen indicator meer. Iets dat het jood/zetmeelkoppel natuurlijk wel heeft.

1) Om wat voor type reacties gaat het hier?
3A) Wat voor rol heeft het jodide bij deze reactie?

Romppd

Romppd

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2013 - 15:40

De gehele opgave was nogal uitgebreid. Ik moest een vitamine C tablet oplossen. Van dit mengsel 25,0 ml pipetteren in een bekerglas en 50,0 ml jood toevoegen. Daarvan 10 ml pipetteren en daarna titreren met natriumthiosulfaat tot licht bruin, zetmeel toevoegen, en titreren van blauw naar kleurloos.

Maar van iemand anders hoorde ik dat je de jood niet te lang aan de buitenlucht open mag stellen omdat het anders indampt? Nu ik heb opgezocht wat indampen precies betekent klinkt het wel logisch.

De jodide reageert met het chloorwater en de oplossing wat daaruit ontstaat reageert weer met de natriumthiosulfaat. Dan reageert de jodide ook met de natriumthiosulfaat denk ik. Welke rol hij dan speelt weet ik niet, maar rechtstreeks kun je chloorwater dus niet met natriumthiosulfaat titreren.
Is de molariteit van belang omdat je dan uit kunt rekenen hoeveel jodide in totaal gereageerd heeft en hoeveel met natriumthiosulfaat? En dan daaruit afleiden hoeveel met chloorwater gereageerd heeft?
Ze stellen alleen geen vraag over wat ze willen hebben, wat je zou moeten bepalen. Bij een eerdere opgave moest je het massapercentage vitamine C berekenen.

Ik vind mezelf nu niet echt duidelijk, maar ik denk dat ik er wel uit kom.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 juni 2013 - 07:37

Stel voor de lol eens wat reactievergelijkingen op.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures