Hoge concentratie NaCl oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Hoge concentratie NaCl oplossen

Voor een test wil ik NaCl en kaliumsorbaat samen in een hoge concentratie oplossen.

De vragen die ik daarbij heb zijn:

- wat is beste temperatuur om het op te lossen

- is er een beste volgorde eerst zout en daarna KS of omgekeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoge concentratie NaCl oplossen

De oplosbaarheid van NaCl en kaliumsorbaat stijgt eigenlijk amper i.f.v. de temperatuur.

Hieronder de oplosbaarheidscurve van o.a. NaCl:


Afbeelding
Bron: http://galileo.phys....pSolubility.htm

In deze pdf zie je in tabel 1 de oplosbaarheid van kaliumsorbaat i.f.v. de temperatuur.

Ik denk dat je eerder een kosten baten analyse moet maken. Wil je investeren in een hogere temperatuur die slechts een kleine verhoging van de oplosbaarheid met zich meebrengt? Ook eventuele beperkingen bij het praktische werk mag je hier in rekening brengen. Verder hangt alles natuurlijk ook af ban de uiteindelijke toepassing.

(Ik heb je topic ook verplaatst naar het vakforum voor anorganische chemie.)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Hoge concentratie NaCl oplossen

Beste Kravitz, dank je voor deze info.

Conclusie is dat temp verhoging eigenlijk voor beide stoffen geen zin heeft.

Welke volgorde van mengen lijkt jou het beste?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoge concentratie NaCl oplossen

Wat de volgorde betreft heb ik eigenlijk geen idee, maar volgens mij maakt het niet echt uit.

Waar je wel voor moet opletten is de ionensterkte, deze heeft immers ook een effect op de oplosbaarheid. Hierdoor kan het gebeuren dat je eerst een heleboel NaCl kan oplossen en vervolgens maar een beperkte hoeveelheid kaliumsorbaat of omgekeerd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer