Springen naar inhoud

Oplossen van calciumcarbonaat/fosfaat/oxalaat/silicaat in zuren

• Log in om te kunnen reageren

desertrose87

desertrose87

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2013 - 10:42

Goedemorgen,

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom:

* Calciumcarbonaat oplost in --> fosforzuur
(calciumfosfaat/calciumoxlaat/calciumsilicaat lossen niet op)

* Calciumfosfaat oplost in --> salpeterzuur
(calciumoxalaat & silicaat lossen niet op)

* Calciumoxalaat oplost in --> zwavelzuur
(calciumsilicaat lost niet op)

* Calciumsilicaat oplost in --> waterstoffluoride (hier lost praktisch alles in op)

Ik weet dat dat het zo is, maar ik weet niet waarom het zo is (ik vermoed dat het uiteraard iets te maken heeft met de dissociatie van de zuren (1, 2, 3 waardig zuur) en de bindingssterktes van de zouten onderling).

Alvast bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2013 - 08:30

Dit is inderdaad gruwelijk moeilijk te "voorspellen", maar achteraf verklaren is iets makkelijker.... je kunt altijd wel een reden verzinnen. Eigenlijk kun je bijna altijd wel een reden verzinnen waarom een stof wel en waarom niet zou reageren. Uit je observatie weet je dan welke reden blijkbaar in de praktijk wint!

Een paar zaken moet je in de gaten houden:
  • Bij "oplossen in een zuur" heb je natuurlijk te maken met een chemische reactie. Als het een zuur-base reactie is werkt dat alleen als het zuur sterker is dan de zuurrest die in het zout zit.
  • Waterstoffluoride is niet alleen een (zwak) zuur, maar vooral een heel "gemeen" anion!
  • "Oplossen" van een carbonaat in een zuur wordt gedreven doordat koolzuurgas ontsnapt.
  • Sommige van de "gedeeltelijk" gereageerde basen vormen mooie ionen die veel beter oplosbaar zijn (bijvoorbeeld waterstoffosfaten lossen beter op dan fosfaten).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures