[scheikunde] Zuurbase-reacties en titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

Zuurbase-reacties en titratie

Hallo iedereen,

Ik ben hier al een tijdje aan het rond zoeken, maar heb nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik moet een verslag schrijven over een titratie die ik heb gedaan met tafelazijn en natronloog.

Nu zijn er een paar vragen, ja het zijn basisvragen, waar ik niet uitkom (ben een ramp in scheikunde).

1. Bereken de molariteit van het natronloog.

Nu staat er in de opgave: De natronloog werd gemaakt door 2,667 gram natriumhydroxide op te lossen in 1 liter water. Dus ik dacht:

Molmassa natronloog (Na + O + H) = 39.998 g/m

Er was 2,667 gram dus 2,667 / 39,998 = 6,67 * 10^-2 M

Ik heb alleen geen idee of ik het goed heb gedaan, en of mijn afronding zo klopt.

2. Geef de reactievergelijking die tijdens deze titratie optreedt

Ik dacht:

CH3COOH (l) + OH- (aq) --> CH3COO- (aq) + H2O (l)

3. Bereken hoeveel gram azijnzuur de oorspronkelijke tafelazijn had per liter oplossing.

Hier had ik dus echt geen flauw idee..Ik heb over deze vraag wel wat andere topics gevonden, maar nog niet met de oplossing die ik zoek.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Als je weet dat 1 mol azijnzuur met 1 mol natronloog reageert, hoeveel gram azijnzuur kan dan met hoeveel gram natronloog reageren? Wat wordt dus de gevraagde concentratie azijnzuur?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase-reacties en titratie

@ Scheikundeenbiologie

Bij 1. Het antwoord is goed maar bij de berekening ontbreekt dat je deelt door 1 liter.

Je geeft de massa in vier cijfers dus ik zou de molariteit ook in vier cijfers berekenen.

Bij 2. De reactievergelijking is goed.

Bij 3. Het betreft hier een titratie. Om dit uit te rekenen zijn meer gegevens nodig zoals of het monster verdund is of niet en hoeveel ml monster er is gepipetteerd. En dan natuurlijk van de titratie zelf het verbruik of de buretstanden.

Dat zou ik eerst eens posten. En dan natuurlijk meteen ook hoever je zelf al gekomen bent met de berekening van het gehalte azijnzuur.

Berichten: 11

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Dit is, voor de volledigheid, de opdracht:

Pipetteer 10,00 mL tafelazijn in een maatkolf van 100,0 mL en vul deze kolf aan met water (dus 90 mL).

Van deze verdunning pipetteer je 10,00 mL in een erleneijer van 100 mL. Voeg daarna twee druppels fenolftaleine toe en titreet de oplossing met natronloog. De natronloog werd gemaakt door 2,667 gram natruimhydroxide op te lossen in 1,000 L water.

----

@ mathfreak:

De molverhouding is 1:1 dus

39,998 gram natronloog reageert met 60,05 gram CH3COOH

maar dan snap ik het niet meer.. want je gebruikt niet alle van de 2,667 gram natronloog die je oplost..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase-reacties en titratie

En wat zijn nu de waarnemingen bij de bepaling? Buretstanden of verbruik NaOH?

En wat heb je zelf al berekend?

Berichten: 11

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Er moest 9,45 mL NaOH bij de verdunde oplossing tafelazijn om de kleur van doorzichtig naar lichtroze om te laten slaan.

Verder heb ik geen berekeningen, want ik zou niet weten hoe ik het moet aanpakken.

De vraag is dus hoeveel gram azijnzuur de oorspronkelijke tafelazijn had per liter oplossing, dus ik denk dat dat de tafelazijn was voordat ik er 90 mL water aan toevoegde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Laten we bij de titratie beginnen.

Je hebt dus 9,45 ml NaOH getireerd.

De NaOH oplossing is 0,06668 M.

Hoeveel mmol of zo je wilt mol NaOH heb je dan getitreerd?

Berichten: 11

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Ha! Dat wordt al meteen een stuk duidelijker. Laat me even wat proberen.

Er is dus 0,06668 mol/L of mmol/mL

Je hebt 9,45 mL dus 0,06668*9,45 = 0,6301 mmol ofterwel 0,06301 mol (als ik dat zo goed doe).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Je hebt inderdaad 0,6301mmol NaOH getitreerd. (Dat is overigens niet 0,06301 mol, want 1 mol = 1000 mmol)

Hoeveel mmol azijnzuur zat er dan in de erlenmeyer?

Berichten: 11

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Aangezien de reactieverhouding van NaOH en CH3COOH 1:1 is lijkt me dat er ook 0,6301 mmol CH3COOH in de erlenmeyer zat en dat was in 10 mL dus de concentratie in de erlenmeyer was dan 0,06301 mmol/mL (dat is denk ik dan wel 0,06301 mol/L).

Die 10 mL kwam uit een oplossing van 100 mL waarvan 10 mL tafelazijn en 90 mL water, maar ik weet dan niet hoe ik daar verder mee moet rekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Klopt, het verdunde azijnzuur is 0,06301 mol/L.

Je hebt het oorspronkelijke monster ...... x verdund.

Wat is de molariteit van het oorspronkelijke monster azijnzuur?

Berichten: 11

Re: Zuurbase-reacties en titratie

De oplossing is 10x verdund.

Dus dan heb je 0,6301 M azijnzuur in de oorspronkelijke oplossing?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Klopt. En nu nog hoeveel gram azijnzuur per liter in de oorspronkelijke oplossing aanwezig was.

Berichten: 11

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Hmz.. Je hebt dus 0,6301 mol per liter en de molmassa van azijnzuur is 60,05 gram per mol

Dus 60,05*0,6301 = 37,837505 gram azijnzuur in de oorspronkelijke oplossing per liter?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase-reacties en titratie

Ja, dat is ook goed. Nu nog afronden op het juiste aantal cijfers.

Reageer