socket/... probleem

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

socket/... probleem

Ik probeerde gisteren een eenvoudige chat-applicatie te schrijven in java. Ik teste met 127.0.0.1 lokaal, het werkte netjes. Ik testte tussen twee computers thuis, het werkt.

Nu probeer ik het tussen deze computer en een computer bij mijn vriendin (dus niet op ons thuis-netwerk) -> geen connectie. Iemand een mogelijke oorzaak?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: socket/... probleem

Aan de server kant moet de poort die je gebruikt voor de TCP communicatie open staan.

Dat moet je dus instellen in je router.

Verder moet je ook controleren of een firewall de communicatie niet blokkeert.

Als je telenet bent, dan moet je dat op je telenet router instellen, niet op de andere wireless routers die je evt in je thuisnetwerk hebt staan. Daar heb ik zelf een paar maanden terug op zitten vloeken :P Je kan die router instellen door in te loggen op de telenet website en dan naar iets als geavanceerde instellingen zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

Ja, we hebben telenet thuis.

De normale stappen:

www.mijntelenet.be - Inloggen met user en pass - Mijn Internet - Wireless modem (onderaan) - Geavanceerd - Port Forwarding -

Wireless modem staat er dus niet bij, 'gebruikers' is het laatste titeltje.

Bedankt in ieder geval.

Op de website vind ik nog het volgende, betekent dit dat ik alle andere poorten kan gebruiken zonder extra instellingen?

Telenet-internetabonnementen (particuliere klanten)
  • alle poorten van 0 tot en met 1023
  • poort 1080
  • poorten die gevoelig zijn voor misbruik: 12345, 12346, 31337 tot en met 31339, 31784, 27374, 1243, 31785 tot en met 31792, 4444, 1847, 1900, 3127
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

Moet ik overigens ook op de router zelf (die niet van telenet is) iets instellen? De pagina ziet er uit als volgt:

http://support.dlink.com/emulators/wbr2310/adv_portforward.htm
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: socket/... probleem

Bij "Gebruikers die met dit toestel verbonden zijn" zou je het toestel moeten vinden waar jouw server door gaat. Bij ons thuis is dat een wireless router, maar bij jou kan dat even goed meteen jouw computer zijn.

Je moet daar het lokaal IP adres van het juiste toestel vinden en dat gebruiken om bij "Port forwarding" de juiste poort open te zetten.

Wat betreft die nummers die je opsomt: ik weet niet waarom ze dat vermelden, maar voor zover ik weet staan die standaard niet open zonder reden.

Als je de port forwarding hebt ingesteld op de telenet modem, dan zal jouw router de datapaketten op die poort ontvangen, maar dan weet hij nog niet wat hij daarmee moet doen. Je moet ergens onder Forwarding zeggen dat een bepaald lokaal IP adres die paketten wilt ontvangen. Op mijn router heet dat Virtual Server. Daar kan ik dan het protocol en de poort kiezen.

Het is ook niet gegarandeerd dat jouw computer steeds hetzelfde lokaal IP adres krijgt, dus alleen met deze stappen moet je mogelijk je router herconfigureren telkens je computer de verbinding eens verliest en terug moet instellen (bv na reboot ofzo). Je zou daarom ook eens moeten kijken naar iets als MAC IP binding of address reservation ofzo.Ik heb dat zelf bij DHCP instellingen -> address reservation ingesteld, maar misschien dat het met die binding settings ook werkt.

Je kan zelf testen of het werkt door vanaf je eigen pc een client proberen te laten verbinden via je extern IP adres ipv localhost.

Betreft veiligheid: als je je server niet meer gebruikt dan sluit je best die poort terug. De kans is klein, maar als die open staat kan iemand met kwade bedoelingen (en de juiste tools/skills) een eigen server op jouw computer starten (via een trojan horse ofzo) en dan kan hij doen wat hij wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: socket/... probleem

Is dit ondertussen al gelukt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

Neen, nog niet. Ik ben net terug van op reis, en ik kom erop terug!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

Na nog eens grondiger te kijken ben ik er nog niet uit.

In een online tutorial wordt er inderdaad gesuggereerd wat jij ook al zei:
tut.png
tut.png (390.17 KiB) 972 keer bekeken
Als ik de situatie bij ons bekijk, mankeert dat tabje precies:

<knip>

Was dat bij jou ook?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: socket/... probleem

Ik heb om te beginnen je 2de afbeelding verwijderd omdat daar persoonlijke gegevens instonden (emailadressen van je gezin + telenet loginnaam).

Wij hebben thuis Fibernet ipv Express net. Onderaan het internet menu hebben we een veld 'Draadloze' instellingen met een sectie 'Geavanceerd' en dat ziet er dan uit zoals in je tutorial.

Als je op de telenet site geen optie vindt, dan denk ik niet dat je probleem bij de telenet apparatuur ligt, heb je je eigen router goed ingesteld?

Ook: ben je zeker dat je firewall je verbinding niet blokkeert?

Ik heb nu ook op de telenet site dat lijstje met poorten gevonden dat je eerder gaf. Al die poorten mag je dus NIET gebruiken. Je kiest best hoge nummers zoals 25565.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

Sorry, had de gegevens zitten doorstrepen en heb de verkeerde afbeelding geüpload ](*,)

Ik vind geen opties op de site van Telenet, dus vermoedelijk een verschil in abonnement, ik heb een mail gestuurd naar de klantendienst. Als we daaruit zijn, kunnen we de andere zaken uitsluiten.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: socket/... probleem

Kunnen jullie elkaar pingen? (google: ping)

Is misschien de eerste plaats om te beginnen, misschien zit iemand van jullie achter een NAT?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

1)

Antwoord van Telenet:
U heeft inderdaad geen draadloze modem van Telenet, dus u kan deze niet instellen. Als u overstapt op een nieuw internet abonnement krijgt u gratis een nieuwe modem van ons. Als u niet wenst over te stappen kan er een technieker de modem vervangen, dan krijgt u gratis de nieuwe draadloze modem maar de technieker wordt wel aangerekend en dat komt op 85 euro. U kan normaal gezien poorten openzetten via www.mijn.telenet.be als dit niet lukt kan het zijn omdat u nog een ouder model van modem heeft.
2) Er zijn 3 computers aangesloten, dus ik denk dat we logischerwijze achter een NAT zitten.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

Dit is gelukt, door de eigen router te configureren en een voldoende hoog poortnummer te nemen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: socket/... probleem

Toch nog even op terugkomen. Ik heb dus zoals gezegd, het bovenstaande succesvol kunnen uitvoeren. Nu is mijn vraag: als ik over een server beschik, hoe kan ik dan de 'server'-jar laten draaien op die server? Nu kan men de client-jar slechts gebruiken als ik de server eerst heb opgestart (mijn pc moet dus aanstaan en dergelijke). Is er een mogelijkheid om te zorgen dat de serverkant dus draait op de server?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: socket/... probleem

Als je ergens een server gehuurd hebt, kan je java programma misschien daarop laten draaien, maar met die gratis webhosting die je van telenet krijgt zal het niet gaan. Je zal dan toch thuis een pc moeten hebben die blijft aanstaan om server te spelen.

Reageer