Springen naar inhoud

Ademgeluiden bij aspiratiepneumonie

• Log in om te kunnen reageren

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2013 - 11:36

Zijn de ademgeluiden versterkt of verzwakt bij aspiratiuepneumonie?

Ik denk: aspiratiepneumonie is een pneumonie met dus exsudaat in de lumina en dus zullen de ademgeluiden sterker zijn door consolidatie. Maar, zou het niet kunnen ook dat een bronchus wordt afgesloten door een geaspireerd deeltje en daardoor de ademgeluiden verminderen?

Nog een vraagje, de reutels die men hoort bij bronchopneumonie, zijn dit vochtige of droge reutels? Ik denk droge daar er niet echt sprake is van vocht in de lumina maar eerder een taai secreet... Klopt dit?

Bedankt!
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5818 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2013 - 13:12

Kan beiden. Zo simpel is het. Vaak heb je verminderd ademgeruis met crepitaties. Kan echter verscherpt zijn.

Rhonchi (wat je volgens mij bedoelt met dat tweede) ontstaan inderdaad vaak door secretie in de longen. Wat nou de relevanatie is tussen droog of nat secreet (als en dergelijke definitie uberhaupt bestaat) vraag ik me af. De luchtwegen zitten gewoon vol met prut. De piepende rhonchi echter duiden op luchtwegvernauwing zoals je ziet bij astma. Dan is er geen sprake van een evident secreet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juni 2013 - 20:57

Rhonchi (wat je volgens mij bedoelt met dat tweede) ontstaan inderdaad vaak door secretie in de longen. Wat nou de relevanatie is tussen droog of nat secreet (als en dergelijke definitie uberhaupt bestaat) vraag ik me af.

Fysische diagnostiek beschrijft het verschil tussen beide rhonchi als volgt:

- Piepende rhonchi (wheezing): vernauwing geleidende luchtwegen. Mogelijke oorzaken: spasme gladde spiercellen, oedeem en zwelling slijmvlies.

- Brommende rhonchi: wijzen op taai secreet in grotere luchtwegen en/of slappe bronchuswand. Mogelijke oorzaak: bronchitis.

Bij pneumonie is sprake van een brommende rhonchi en crepitaties. Bronchofonie is lokaal versterkt. Bronchiaal ademgeruis.

Piepende rhonchi zijn aanwezig bij astma en soms bij emfyseem. Bronchofonie is aspecifiek. Verlengd exspirium.

De brommende variant klinkt (naar mijn idee) als een blaf-hoestje maar dan zonder te hoesten en met slijm (nat), en een andere rhonchi dus als de piepende variant (droog).

Dit is trouwens wel een leuk geluidsfragment met normale- en pathologische ademhalingsgeluiden:

De brommende rhonchi zit op 1:17
De piepende rhonchi (wheezing) zit vanaf 4:20 (opgedeeld in drie varianten)

http://youtu.be/O8OC7EiqBKQ
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures