Zwembad problemen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 20

Zwembad problemen

Wij hebben al geruime tijd ( 1jaar) problemen met ons zwembad. Het bad verliest als het net helemaal gevuld is binnen 48 uur rond de 25 cm water. Een ongelooflijke hoeveelheid dus. Echter als het water nog wat verder is gezakt over een paar weken gaat het steeds langzamer en stabiliseert aan de onderkant van het zwembadlicht. We hebben alle afvoeren, skimmer, watertoevoeren en stofzuigerafvoer laten testen via een druktest (3bar), geen van de afvoeren is lek. Het vreemde is dat je normaal gesproken gaat zoeken daar waar het water stabiliseert. Er zijn geen scheuren te ontdekken. Op de bodem van het zwembad zijn bij het bouwen ronde kanten gemaakt dat zie je wel vaker bij dit soort zwembaden. Het zou kunnen dat het bij die ronde kanten en onder tegels is gaan scheuren maar er is niets te zien. Het lijkt me ook stug om het daar te zoeken aangezien je mag verwachten dat het water wel verder zou zakken dan nu het geval is. Dan blijft de Romeinse trap over, het water blijft staan zo rond de laatste trede. Er zijn geen vreemde dingen te zien, geen rare scheuren of voegen die ontbreken. Dit zijn vreemde zaken die toch op te lossen moeten kunnen worden? Wie helpt mij dit probleem op te lossen.
Bijlagen
foto (3).jpg
foto (3).jpg (187.45 KiB) 1819 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembad problemen

Hoe hoog staat het grondwater rond het zwembad? Is dat ongeveer gelijk aan de laagste waterstand in het bad?

Zo ja, dan vermoed ik toch dat er een flink lek is, of het bad een poreuze bodem heeft.

Het waterpeil zal dan in eerste instantie snel zakken, maar kan niet lager dan de grondwaterstand komen.

Berichten: 20

Re: Zwembad problemen

We hebben geen last van grondwater we zitten op een berg in Zuid-Spanje.

Berichten: 12.262

Re: Zwembad problemen

Dat zou inderdaad wel kunnen. Je zou ook eens kunnen kijken waar dat water eigenlijk blijft. Als het een lek op 1 specifieke plek is zou je verwachten dat het daar naast het zwembad toch wel drassig wordt. Wellicht niet meteen aan de oppervlakte, maar wel wat dieper.

Je kan dan wellicht vinden het een grondboor (zo'n handgedraaid ding waarmee je normaliter gaten maakt voor palen).

Overigens kun je daarmee ook het grondwaterpeil ruwweg vinden, gewoon een eind verderop een gat boren dat zo diep is het als het zwembad en kijken of het zich vult met water/modder.

En wat een lekke bodem betreft: Als dat inderdaad zo is, en het grondwaterpeil zit zo ongeveer bij de eerste trede, pomp dan het zwembad eens leeg. Het zou dan moeten vollopen met grondwater, want wat de ene kant op lekt doet dat normaliter ook de andere kant op.

... oeps, reacties gekruist...

maar zoeken waar het water blijft lijkt me nog steeds heel relevant.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zwembad problemen

Ik zit zo te denken of je niet een 'bootje' in het zwembad kan zetten, het water bij te vullen en te zien of het bootje (iets dat drijft) naar een bepaalde hoek/... drijft? De kuip zal ergens een lek moeten hebben/ misschien een holte die ergens achter de tegels is ontstaan?

In ieder geval zou ik de moeite nemen het peil van grondwater te checken, en eventueel leeg te pompen om die reden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembad problemen

Op een berg zitten is nog geen garantie voor de afwezigheid van grondwater, maar het maakt de zaak wel ingewikkelder.

Je zou in een kom op de berghelling kunnen zitten, waarin hoger gelegen gebieden hun water in afvoeren om maar wat te noemen.

Zou toch zeker zo'n grondboortje aanschaffen en wat gaatjes boren.

Ben je bij de bouw van het zwembad aanwezig geweest? Zo ja:

Was er bij het graven van het gat sprake van een open grondlaag boven, en wat dieper dichte rotsbodem?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Zwembad problemen

Over een dergelijk zwembad gerekend is 25 cm inderdaad behoorlijk wat water...mogelijk zouden enkele centimeters in 48 uur te wijten kunnen zijn aan forse verdamping (gezien de locatie)? 25 daarentegen, is wat veel. Op deze site kun je leuke berekeningen maken.

Maar terug naar het probleem: als het water steeds stabilliseert onder de lamp, zoals je aangeeft, zou ik met mijn boerenverstand denken dat water mogelijk daar ergens (via de voegen van de ingebouwde lamp(jes)) kan verdwijnen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 20

Re: Zwembad problemen

Even kijken of ik op een aantal vragen een antwoord heb:

Naar grondwater proberen te boren is vrijwel onmogelijk aangezien we hier niet over klei- of zandgrond etc spreken maar over keiharde rotsgrond. Ook al zou ik een boor hebben die een gat zou kunnen boren dan weet ik nog niets want ik ben er zeker van dat dat water ergens rondom het zwembad zit of sterker nog, inmiddels de berg is ingestroomd.

Michel; ik ben niet aanwezig geweest bij de bouw van het zwembad wel bij de aanleg van het terras er om heen. Ze moesten handmatig 15 cm weggraven en dat was zo hard dat ik met die mensen te doen had.

Een andere opmerking over dat bootje; ik heb met polystyreen bolletjes geprobeerd om te kijken waar de bolletjes naar toe drijven helaas heb ik dat gedaan toen blijkbaar het water al op het laagste punt stond. Een beetje dom want ook ik weet dat er dan niets meer gebeurd. Ook met een methylblauwe vloeistof heb ik geprobeerd om naar lekkages te zoeken. Ik merk nog wel even op dat ik toen nog niet wist dat dat punt het laagste punt is.

Verdamping is overigens voor Spanje rond de 2 a 3 mm!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zwembad problemen

Het water bijvullen en het experiment met metylblauw herhalen lijkt me een goed idee aangezien de andere maatregelen gezien de bodem drastisch lijken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembad problemen

Ik weet niet hoe groot het zwembad is, maar laat ik eens aannemen dat het 4 bij 8 meter is. 25 cm water in 48 uur komt dan neer op 8000 liter, oftewel ruwweg 3 liter per minuut. Dat is dus zoveel niet, zeker als het lek in feite een lange scheur is, of bij een poreuze bodem. Dan zal het heel lastig zijn om een stroming waar te nemen.

Is er ergens in het zwembad een plek waar vuil op de bodem zich bij voorkeur ophoudt? Zo ja dan zou zich daar het lek mogelijk kunnen bevinden.

Het idee van BenM om het bad leeg te pompen (direct nadat het zijn water deels is kwijtgeraakt) lijkt mij een goed plan. Als je dat snel doet, dan zou je mogelijk terugstromend water kunnen ontdekken, dan wordt de locatie van het lek bepalen eenvoudig. Desnoods pomp je het water over de rand heen zodat de bodem rond het zwembad gevuld wordt.

Er is een maar: Ik weet niet hoe het zwembad geconstrueerd is, en of het op enigerlei wijze verankerd is. Ik heb een zwembad gezien dat door de grondwaterdruk (na een zware bui) een meter omhoog geperst werd omdat het bad leeg was. Einde zwembad..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zwembad problemen

De actieve grond-druk daar zou dit effect kunnen veroorzaken. Nemen we volgende gegevens:
\(
\gamma=20 kN/m^3
\)
\(
h=1.5 m
\)
\(
K_a=\frac{1}{3}
\)
Wat resulteert in en druk van 10 kPa onderaan. Dat zou normaal een probleem kunnen geven als er geen continue constructie dieper de grond inloopt (beton die dieper gaat dan de bodem), maar gezien de omgevende grond, denkt ik dat de cohesie van de grond ruimschoots volstaat om dit probleem te vermijden. Dat is echter alleen waar als je aanname klopt dat de grond werkelijk zo hard is!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 20

Re: Zwembad problemen

Op de foto is te zien dat het vuil zich concentreert op de trede -5 a 10 centimeter- boven het stabilisatiepunt. De trap is volgens mij pas later ingemetseld. Met andere woorden zou er ergens bij die trede een probleem kunnen zitten? Onder die trap is volgens mij niet getegeld dus zou het water via het blote beton het water kunnen absorberen? Een andere vraag; er blijft op het diepste punt nog steeds 1,5 meter water staan en op het laagste punt plus/minus 0,40 cm. Als er scheuren zitten ergens in de bodem dan zou het water toch verder moeten zakken? Normaal gesproken is het daar ongeveer 1,9m diep en op het laagste 1,3m. Het zwembad is inderdaad 8x4 meter

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Zwembad problemen

Ik zou in eerste instantie eens goed kijken aan die verlichting... als het water daar stopt, lijken die spots mij de eerste verdachten.

Berichten: 20

Re: Zwembad problemen

Er zitten daar 2 lampen. Het waren 2 inbouw lampen die we hebben veranderd in opdeklampen. Wij dachten daar ook aan maar daar kan onmogelijk de problemen meer zitten. De uitsparingen zijn helemaal dichtgesmeerd. En er zijn nieuwe opdeklampen gemonteerd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zwembad problemen

Het bad verliest als het net helemaal gevuld is binnen 48 uur rond de 25 cm water.
Toen het bad helemaal gevuld was, hoe hoog stond het niveau toen t.o.v. het "stabilisatie"niveau (onderkant zwembadlicht)?
Ik weet niet hoe groot het zwembad is, maar laat ik eens aannemen dat het 4 bij 8 meter is. 25 cm water in 48 uur komt dan neer op 8000 liter,
Michel deed een schatting van het lekverlies gebaseerd op zijn aanname van zwembadafmetingen, maar hoe groot (lengte, breedte) is het zwembad werkelijk?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer