eurocode interpreteren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

eurocode interpreteren

Goeiedag,

Ik heb een probleempje.

Volgens de eurocode 1 moet bij de constructie van een bouwwerk er rekening mee gehouden worden dat wat betreft de opgelegde belastingen een vloer een draagvermogen moet hebben van:

Verdeelde belasting: 2 kN per m2 (in Belgie)

Geconcentreerde belasting: 2 kN. Volgens een folder van het WTCB op een oppervlakte van 50 mm X 50 mm, wat mij onmogelijk lijkt, volgens anderen dan weer op een oppervlakte van 0,1 m X 0,1 m.

Ik interpreteer dit zo dat je op een gegeven oppervlakte zoveel geconcentreerde belastingen van 2kN per 0,01 m2 als je wil mag uitoefenen, zolang je maar beneden de 2kN per m2 voor de ganse oppervlakte blijft.

Bijvoorbeeld een theoretische vloer van 10 m2 mag maximaal met 20 kN belast worden, maar die belasting mag eventueel bestaan uit een geconcentreerde belasting van 20 kN op een oppervlakte van amper 0,1 m2

Maar dan zijn er nog de momentaanfactoren: Als ik het goed begrijp gaat men er van uit dat het onwaarschijnlijk is dat alle belastingen tegelijk en volledig plaatsgrijpen zodat de opgelegde belastingen mogen vermenigvuldigd worden met een momentaanfactor van bvb 0,3 (voor belastingscombinaties die quasi permanent zijn)

Betekend dat dan dat in mijn voorbeeld een vloer van 10 m2 een verdeelde belasting mag hebben van 20 kN, en daarenboven een geconcentreerde belasting van 6,66 kN op een oppervlakte van 0,1 m2?

Ik zou u zeer erkentelijk zijn indien u enig licht zou kunnen werpen in deze (wat mij betreft) duisternis.

Dank u bij voorbaat,

Marc

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: eurocode interpreteren

DeMarc L schreef: zo 23 jun 2013, 18:58
Ik interpreteer dit zo dat je op een gegeven oppervlakte zoveel geconcentreerde belastingen van 2kN per 0,01 m2 als je wil mag uitoefenen, zolang je maar beneden de 2kN per m2 voor de ganse oppervlakte blijft.
Dat lijkt mij niet echt de juiste definitie te zijn. Je moet de last verdelen over de oppervlakte. Je hebt dan:
\(Q_k = 2 \mbox{kN} , A = 0,1 \mbox{m} \times 0,1 \mbox{m}\)
dus
\(q_k = \frac{2 \mbox{kN}}{0,1 \mbox{m} \times 0,1 \mbox{m}} = 200 \mbox{kN/m^2} \)
DeMarc L schreef: zo 23 jun 2013, 18:58
Betekend dat dan dat in mijn voorbeeld een vloer van 10 m2 een verdeelde belasting mag hebben van 20 kN, en daarenboven een geconcentreerde belasting van 6,66 kN op een oppervlakte van 0,1 m2?
Ik heb de Eurocode niet bij de hand nu maar je moet eens kijken bij de tabel met de belastingen. Waarschijnlijk zal er staan dat qk en Qkniet samen moeten worden beschouwd.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: eurocode interpreteren

Hi,

Dank u voor uw reactie, maar ze beantwoordt mijn vraag eigenlijk niet.

Ik zal mijn vraag proberen toe te lichten aan de hand van een voorbeeld.

Volgens Eurocode: (in gebruiksklasse A, residentieel, vloer)

qk = 2 kN/m2

Qk = 2 kN, waarbij de in overweging te nemen oppervlakte waar de geconcentreerde belasting op aangrijpt 0,1 m X 0,1 m is.

Als we nu een vloer veronderstellen van 20 m2, dan moet die m.i. ontworpen en geconstrueerd worden om een verdeelde belasting van 2 kN/m2 X 20 m2 = 40 kN, dus ongeveer 4000 kg, aan te kunnen.

Ik veronderstel dat die verdeelde belasting niet letterlijk gelijkmatig moet verdeeld worden over elke mm2 van de oppervlakte, maar mag bestaan uit een serie geconcentreerde belastingen van 2 kN per 0,01 m2, maar de som van die belastingen mag in dit geval niet meer dan 40 kN bedragen, en, indien het maar 1 geconcentreerde belasting zou zijn, moet ze aangrijpen op een oppervlakte van minstens 0,4 m2.

Klinkt die redenering logisch, of heb ik er totaal niets van begrepen?

En wat bedoeld men dan met die combinatie of momentaanfactor, die in een residentieel gebouw voor quasi permanente belastingscombinaties klaarblijkelijk 0, 3 is? Wat schiet er dan eigelijk nog over van die opgelegde belastingen?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Groetjes,

Marc

Reageer