[natuurkunde] Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 45

Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Beste allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb aardig wat moeite met dit natuurkunde hoofdstuk. als oefening heb ik daarom wat vragen waarvan de kans groot is dat er enkele op de toets komen. ik kom er zelf alleen niet uit . ik wilde jullie daarom vragen of jullie deze vragen duidelijk zouden willen uitwerken :) verder wilde ik jullie vragen of jullie mischien sites of youtube filmpjes etc kennen waarop soortgelijke vragen worden uitgelegd want in hoeverre ik wat heb kunnen vinden was het allemaal moeilijkere stof.

Ik zal de vragen nog even duidelijker opschrijven, maar ze zijn te zien in de afbeeldingen ;)

1. In een schakeling zijn 2 weerstanden aangesloten en een spanning. zie onderstaand figuur. Bereken R2

2. 4 weerstanden R1, R2, R3, R4, zijn op onderstaande wijze aangesloten bereken P en Q

een weerstandmeter wordt aangesloten op de punten p en q. bereken (met tussen stappen) wat de weerstandmeter zal aanwijzen

3. een fabrikant van lampjes heeft op de zijkant vd fitting van een lampje de gegevens geplaats: 12V; 30mA

a leg uit wat dit betekent (let op: mA betekent milli-ampere)

b berekend de weerstand van de gloeidraad van het lampje

c bereken hoeveel lading in 2,5 minuut door het lampje stroomt

d bereken de spanning over weerstand R

e bereken de grootte van de weerstand R

4 bereken R3 en Itot

5 in een gemengde schakeling zijn 3 weerstanden aangesloten op een spanningsbron. bereken het vermogen p1. bereken dus eerst u1 en i1 mbv de gegevens

6

een school telt ongeveer 65 ruimtes met gemiddels 9 tl buizen en 3 computers. het vermogen van een tl buis is 20W en de gemiddelde stroom die de computers gebruiken 0.80. 1 kWh kost 25 eurocent. bereken de elektriciteitskosten in een week als je er van uit gaat dat de tl-buizen zo'n 6 uur branden en de computers ngeveer 4 uur per dag aanstaan, let op een week heeft hier maar 5 dagen

meeeega bedankt alvast!
Bijlagen
na 4.JPG
na 4.JPG (62.48 KiB) 562 keer bekeken
na 5.JPG
na 5.JPG (80.1 KiB) 579 keer bekeken
na 3.JPG
na 3.JPG (77.4 KiB) 581 keer bekeken
na 2.JPG
na 2.JPG (94.7 KiB) 586 keer bekeken
na 1.JPG
na 1.JPG (83.04 KiB) 575 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

om bij vraag 1 te beginnen.ikzie een serieschakeling van 2 weerstanden R1 en R2 die zijn aangesloten op een batterij van 12 VOLT . DE Totale stroom die door de schakeling vloeit is 2,0A.weerstand R1=2,0Ohm

ben je nu in staat om de vervangingsweerstand R(v)=R1+R2te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Ik vrees dat het hier niet zo werkt. Wat heb je zelf al geprobeerd, laat dat s zien, en stel daar concrete vragen bij over die zaken waar je mee vast zit.

In elk geval: in een serieschakeling gaat dezelfde stroom door alle weerstanden in serie. De spanning wordt daarbij verdeeld over elk van die weerstanden, in verhouding naar de grootte van die weerstanden.

In een parallelschakeling staat dezelfde spanning over alle weerstanden. De stroom wordt verdeeld naar verhouding van de weerstanden. De kleinste weerstand zal de grootste stroom voeren.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

er wordt in zekere zin van jou ook een actieve houding verwacht

we mogen de vragen niet panklaar voor je uitwerken , omdat dat indruist tegen de intenties van dit subforum.

ook stel je 6 vragen tegelijk in 1 topic.Dit is volgens mij niet toegestaan.

dus graag 1 vraag per topic.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Opmerking moderator

Vriendelijk verzoek aan xcheeem om even de huiswerkbijsluiter door te nemen. We gaan ons eens concentreren op vraag 1. Als die opgelost is gaan we verder kijken.
Ik kan je om te beginnen aanbevelen om de PHET circuit construction kit te downloaden:

http://phet.colorado...-ac-virtual-lab

Kun je dit precies in nabouwen en nameten, en ZIE je ook vooral wat er in zo'n schakeling gebeurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 45

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Sorry ben nieuw hier maar bedankt voor de tips!

ik begin wel bij 1

u=i x r

u =12 v

i= 2

12 = 2 x r

12 = 2 x 6

Rtot = 6

Rtot= R1+ R2

Rtot= 6

R1 + 2

6= 2+ R2

R2 is 6

klopt deze ? ik heb zelf de antwoorden niet waarmee ik kan nakijken

alvast bedankt!

Bij 2 snap ik niet hoe ik zou moeten beginnen, ik snap niet hoe een weerstandmeter bij p en q iets te maken kan hebben met R1 2 3 en 4.. Zijn P en Q gelijk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

als nu geldt dat Rtot=6 Ohm

en 6=2+R2

wat is dan R2? (dat is natuurlijk geen 6 ohm)

Berichten: 45

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Oh foutje haha, 4 Ohm bedoel ik. dit soort slordigheidsfoutjes doen me meestal de das om helaas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

R2 is inderdaad 4 Ohm.

laten we het rustig aan doen en overgaan naar vraag 2

Berichten: 45

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Oke dankuwel!

wat is het best om mee te beginnen bij twee. ik begrijp niet echt welke kant ik op moet denken..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

img012.jpg
img012.jpg (47.54 KiB) 576 keer bekeken
zie je kans om van deze schakeling de vervangingsweerstand van te berekenen?

vergeet die laatste afbeelding

Berichten: 45

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Rv= R1 + R2+ R3 + R4

Rv = 10+ 2 + 6 + 5

Rv= 23 Ohm

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

dieR1 en R2 staan in serie . die mag je vervangen door 1 weerstand van 10+2=12Ohm .Snap je dit? het antwoord wat je geeft slaat werkelijk nergens op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

Nee dat kan niet zo.

Je hebt hier te maken met een gemengde schakeling.

er zijn twee formules.

Voor serieschakelingen is dat die die je al gebruikte:
\( R_v = R_1 + R_2 + R_3 + ... \)
Voor parallel geschakelde weerstanden is dat
\( \frac{1}{R_v} = \frac{1}{R_1} + \frac{1}{R_2} + \frac{1}{R_3} + ....... \)
Dit ga je nu stap voor stap oplossen door steeds DELEN VAN de schakeling te zoeken die je óf met de ene óf met de andere formule kunt terugbrengen tot één weerstand
  1. eerst de serieweerstanden R1 en R2 samenvoegen.
  2. dat geeft één weerstand die parallel staat aan R3 , die voeg je samen.
  3. dat geeft één weerstand die in serie staat met R4, nu voeg je die samen tot de uiteindelijke vervangingsweerstand
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp bij oplossen vragen elektriciteit (3 vwo)

img013.jpg
img013.jpg (40.11 KiB) 553 keer bekeken
wat is nu de vervangingsweerstand van de 2 parallelgeschakelde weerstanden van 12 en 6 Ohm?

Reageer