knieschot (dragend) balken veranderen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

knieschot (dragend) balken veranderen?

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik hier voor op het juiste forum zit maar aangezien jullie waarschijnlijk als geen ander weten wat gewichten en draagbalken kunnen verdragen dacht ik ik vraag hem hier maar. Ik wil hier thuis opberg ruimte maken achter mijn knieschot. Nu heb ik hier om de 30 cm een balk in het huidige knieschot. Omdat ik graag grotere spullen achter het schot wil hebben wil ik de balken op ongeveer 60 cm hebben. In eerste instantie wilde ik ze gewoon om en om weg halen maar toen las ik hier dat het knieschot ook een dragende/constructieve functie kan hebben. Na onderzoek meen in dat dit bij mij ook het geval is. Om er voor te zorgen dat mijn dak niet ineens instort wil ik daarom de balken vervangen met balken van dubbele breedte om dan deze om de 60 cm te plaatsen. Is dit mogelijk of moet ik nog dikkere balken nemen? want hoe bereken ik dit zodat ik weet dat het nog steeds toereikend is? Ik heb op dit moment geen foto's van de situatie omdat ik het knieschot weer dicht gemaakt heb na de tegenvaller dat het niet mogelijk was eenvoudig op te lossen. Maar alvast bedankt voor jullie reactie!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: knieschot (dragend) balken veranderen?

Zie je kans om een schets van de situatie te laten zien?

Berichten: 4

Re: knieschot (dragend) balken veranderen?

Dat kan ik hier een schets van de voorkant gemaakt om het zo maar te zeggen.. Ik hoop dat je hiermee begrijpt wat ik bedoel.Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: knieschot (dragend) balken veranderen?

Het knieschot bestaat dus uit een raamwerk met vertikale balkjes.

Dan is de volgende vraag: waar steunt dat raamwerk op, en wat steunt er op het raamwerk?

Berichten: 232

Re: knieschot (dragend) balken veranderen?

Hoi Huisklus,

Waar klazon denk ik een beetje naar op zoek is of de constructie boven de knieschotstijlen (de verticale houten "balken") in staat is de belasting uit het dak te spreiden over een grotere hart op hart afstand van de stijlen. Loopt er een bovenregel (horizontale houten balk) over de knieschotstijlen waarop het dak rust? En zo ja wat is de afmeting van deze regel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: knieschot (dragend) balken veranderen?

Precies, ik probeer gewoon uit te vissen of er daadwerkelijk iets is wat afhankelijk is van de steun van die vertikale stijlen. Of zitten die stijlen alleen maar om de 30 cm om de afwerkplaten er strak op te krijgen.

Berichten: 4

Re: knieschot (dragend) balken veranderen?

hoi klazon en plaus. Eerst even bedankt voor jullie reactie (wordt enorm gewaardeerd). Er is zowel boven aan het dak als onder aan de vloer een houten balk gemonteerd. De lengte waarover dit gedaan is is ongeveer 6,5m.

Berichten: 232

Re: knieschot (dragend) balken veranderen?

Huisklus schreef: wo 26 jun 2013, 09:56
Er is zowel boven aan het dak als onder aan de vloer een houten balk gemonteerd.
Is het mogelijk om wat foto's van de aansluiting van het geheel te plaatsen? Het is mij nog niet helemaal duidelijk... Graag wil ik weten of de knieschotstijlen als onderstaande foto direct tegen de sporen aan zitten.
knieschot_3_sporenkap_hogeschool_utrecht_www_hu_nl.jpg
knieschot_3_sporenkap_hogeschool_utrecht_www_hu_nl.jpg (32 KiB) 4595 keer bekeken
Of dat er nog een bovenregel in het knieschot loopt zoals onderstaande foto.
17233_knieschot_2.jpg
17233_knieschot_2.jpg (6.24 KiB) 4593 keer bekeken
En wat is de kopmaat van deze regel (dus niet de lengte).

Plaats eventueel wat (detail) foto's van je situatie

Reageer