Springen naar inhoud

Valideren simpele impuls/botsing berekening


  • Log in om te kunnen reageren

#1

willem156

    willem156


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2013 - 20:20

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een stoot/impuls berekening. Ik ben bezig met een constructie die een klap moet kunnen opvangen.

Het lijkt op de situatie van een auto die op een muur knalt. De muur is de vaste wereld, die gaat geen kant op. Het is dus net als een botsing. Ik hoop erachter te komen wat de kracht is die vrij komt tijdens de botsing, zodat ik hierop kan construeren.

Wat ik weet is de snelheid, richting en de massa van 'de auto'.

Ik kan daarmee de kinetische energie berekenen (1/2*m*v^2) en de stoot (m*v). Maar wat ik niet weet is delta T, de tijd waarin de botsing plaats vindt.

Kan ik met deze gegevens F berekenen, de kracht op mijn constructie tijdens de botsing?

Bij voorbaat veel dank :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Anton_v_U

    Anton_v_U


  • >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 26 juni 2013 - 01:38

Nee dat kan niet, het hangt af van de constructie van de auto en de muur. Als de auto vervormt dan duurt het afremmen langer.Als de muur meegeeft duurt het ook langer.

De kracht hangt af van de tijd t waarin het voertuig tot stilstand komt want Δp = integraal Fdt
Dus Fgemiddeld = Δp/t

#3

willem156

    willem156


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2013 - 06:21

Oke bedankt voor je reactie

#4

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 juni 2013 - 21:35

m.v wordt niet de krachtstoot genoemd, maar wordt de massaimpuls van de auto bedoeld en deze massaimpuls is een vector
LaTeX





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures