Valideren simpele impuls/botsing berekening

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Valideren simpele impuls/botsing berekening

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een stoot/impuls berekening. Ik ben bezig met een constructie die een klap moet kunnen opvangen.

Het lijkt op de situatie van een auto die op een muur knalt. De muur is de vaste wereld, die gaat geen kant op. Het is dus net als een botsing. Ik hoop erachter te komen wat de kracht is die vrij komt tijdens de botsing, zodat ik hierop kan construeren.

Wat ik weet is de snelheid, richting en de massa van 'de auto'.

Ik kan daarmee de kinetische energie berekenen (1/2*m*v^2) en de stoot (m*v). Maar wat ik niet weet is delta T, de tijd waarin de botsing plaats vindt.

Kan ik met deze gegevens F berekenen, de kracht op mijn constructie tijdens de botsing?

Bij voorbaat veel dank :)

Berichten: 1.617

Re: Valideren simpele impuls/botsing berekening

Nee dat kan niet, het hangt af van de constructie van de auto en de muur. Als de auto vervormt dan duurt het afremmen langer.Als de muur meegeeft duurt het ook langer.

De kracht hangt af van de tijd t waarin het voertuig tot stilstand komt want Δp = integraal Fdt

Dus Fgemiddeld = Δp/t

Berichten: 2

Re: Valideren simpele impuls/botsing berekening

Oke bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Valideren simpele impuls/botsing berekening

m.v wordt niet de krachtstoot genoemd, maar wordt de massaimpuls van de auto bedoeld en deze massaimpuls is een vector
\(\vec{p}=m \cdot \vec{v}\)

Reageer