[biologie] bloedplaatjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

bloedplaatjes

Kun je bloedplaatjes onderverdelen in celfragmenten (zoals bij zoogdieren) en cellen (thrombocyten)?

of zijn bloedplaatjes enkel celfragmenten?

Er is namelijk onduidelijkheid als thrombocyten wel thromboplastine hebben. Zelf zou ik denken van wel anders zouden vogels geen fibrinogeen kunnen aanmaken voor verwondingen?

Klopt datgene wat ik denk of kunnen enkel celfragmenten thromboplastine hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: bloedplaatjes

Volgens mij moet er wat duidelijkheid geschept worden:

Bloedplaatjes is een andere benaming voor trombocyten. De naam zegt het al (clotting cells), trombocyten zijn zelf cellen.

In het kort is stolling een proces dat moet voorkomen dat grote mate van bloedverlies wordt veroorzaakt bij weefsel- en vaatschade. In gezonde omstandigheden wordt de stolling gestart wordt door activatie van de zogenaamde stollingscascade, waarbij tal van in het plasma circulerende stollingsfactoren omgezet worden van hun inactieve vorm tot hun actieve vorm en uiteindelijk de lekkage dichten door als eindproduct een (lokale) bloedprop te vormen. Schade van weefsel en lekkage van de bloedvaten starten deze cascade, doordat een activator van deze cascade in contact komt met bloed.

Fibrinogeen (stollingsfactor I) wordt zoals alle stollingsfactoren aangemaakt in de lever door levercellen/hepatocyten. Het circuleert in het plasma en wordt bij activatie van de stolling door trombine (stollingfactor IIa) omgezet tot fibrine (stollingsfactor Ia) door splitsing/cleavage van het fibrinogeenmolecuul. Het hieruit ontstane fibrine vormt samen met trombocyten en andere factoren/stoffen een prop die het verdere bloedverlies voorkomt.

Tromboplastine en/of eigenlijk Tissue Factor (factor III) is een membraanstructuur die tot expressie is gebracht in weefsel dat niet in direct contact met de circulatie staat. Bij weefselschade of lekkage komt deze factor in contact met de in het plasma circulerende inactieve stollingsfactoren, waardoor een deel van deze factoren geactiveerd wordt, die op hun beurt weer andere factoren activeren, enzovoort, tot een bloedprop is gevormd en het lek is gedicht.

Verder is de stolling (hemostase) een nogal ingewikkeld proces en daarmee een vakgebied opzich dat nog lang niet volledig ontrafeld is. Wat ik heb gepost is slechts een zeer beknopte weergave van hoe dit systeem werkt. De huidige kennis is in dit artikel wel goed samengevat, maar voor zover nog niet geheel compleet:

- Hemostase anno 2008:

http://www.nvkc.nl/p...aseanno2008.pdf

Waarom zouden vogels trouwens geen fibrinogeen kunnen aanmaken?

Of bloedplaatjes zelf ook Tissue Factor hebben (en pas tot expressie brengen of uitscheiden bij plaatjesactivatie) durf ik niet te zeggen. Hiervoor zul je diep de literatuur in moeten duiken.

Reageer