Correctie gok% bij toets

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Correctie gok% bij toets

Ik heb een vraagje over de correctie die altijd wordt toegepast bij toetsen, examens enzo bij multiple choice vragen.

De redenatie is dan dat er, omdat je ook het goede antwoord kunt gókken, er een correctie voor de gokkans moet worden toegepast. Dit houdt dan in dat je veel meer dan 55% van de vragen goed moet hebben beantwoord wil je een 6 halen.

Mij lijkt dit onlogisch en onredelijk.

Onlogisch omdat ik nog nooit gehoord heb van een student die van de lesstof niets wist maar dankzij gokken het tentamen heeft gehaald.

En onredelijk omdat zo de mensen die het wél weten en die dus níet gokken gestraft worden voor het feit dat ze het wél weten.

Ik vroeg me af of hier ooit onderzoek naar gedaan is of dat iemand er iets meer vanaf weet.

Berichten: 4.246

Re: Correctie gok% bij toets

ejordan schreef: do 27 jun 2013, 16:03
Ik vroeg me af of hier ooit onderzoek naar gedaan is of dat iemand er iets meer vanaf weet.
Wat bedoel je? Dit is toch gewoon meer dan logisch? Je wil de kennis van de student toetsen en niet kijken hoe goed hij kan gokken. Als je corrigeert voor het feit dat iemand de antwoorden goed kan gokken dan heb je een eerlijk resultaat.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 12.262

Re: Correctie gok% bij toets

Het gaat ook om het uiteindelijke cijfer - iemand die helemaal niets weet hoort een 1 (of 0) te krijgen, geen hoger cijfer dan dat.

Als je een examen hebt van 100 ABCD vragen, dat tellen de eerste 25 correcte antwoorden niet mee, en vanaf daar begint het cijfer te lopen vanaf 0 (of 1). Als je de resterende 75 vragen ook allemaal goed hebt dan kom je op een 10 uit. Het cijfer is dus aantal correct - 25, daarna gedeeld door 7.5. Om te slagen met een 5.5 moet je 66 van de 100 vragen goed beantwoorden.

Maar stel dat je 20% van de antwoorden weet, dan krijg je daar een hoger cijfer voor dan wanneer je niets weet: Die 20 vragen doe je sowieso goed, en van de resterende 80 gok je er nog 20 goed. Samen is dat goed voor 40 correcte antwoorden, en het cijfer zal daarmee een 2 zijn als je cijfers tussen 0 en 10 geeft.
Victory through technology

Re: Correctie gok% bij toets

Bedankt voor jullie antwoorden.

Iemand die niets weet en alles gokt, kan nooit meer dan een 2,5 krijgen. Dus ik zie het probleem niet; het corrigeren voor gokken is onnodig lijkt me zo als iemand die gokt toch nooit een voldoende kan krijgen.
dirkwb schreef: vr 28 jun 2013, 07:15
Wat bedoel je? Dit is toch gewoon meer dan logisch? Je wil de kennis van de student toetsen en niet kijken hoe goed hij kan gokken. Als je corrigeert voor het feit dat iemand de antwoorden goed kan gokken dan heb je een eerlijk resultaat.
Het is niet eerlijk voor de student die níet gokt; die wordt benadeeld.

Berichten: 12.262

Re: Correctie gok% bij toets

De student die niet gokt doet het zichzelf aan. Iedereen weet hoe die toetsen werken, en dat je -nooit- blanco moet antwoorden. Zelfs als je geen flauw benul hebt van welk antwoord juist is kun je er altijd eentje kiezen.

Iemand die dat niet inziet, genoeg vragen beantwoord om een voldoende te halen, maar dat niet voor elkaar krijgt door eigenwijs niet te gokken heeft onvoldoende inzicht voor enig verder onderwijs ;)
Victory through technology

Berichten: 4.246

Re: Correctie gok% bij toets

ejordan schreef: vr 05 jul 2013, 21:09
Het is niet eerlijk voor de student die níet gokt; die wordt benadeeld.
Ik snap jouw standpunt wel hoor (ik was het vroeger er ook niet mee eens ;) ). Maar wat Benm en ik willen zeggen is dat je de kennis van de student wil toetsen en niet hoe goed hij kan gokken. Als je dat niet doet dan wordt de student geholpen door de wijze van toetsen bij het halen van een hoger cijfer en daar schiet hij er niets mee op.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer