Springen naar inhoud

Garagedeur met sneeuw opdracht

• Log in om te kunnen reageren

Pannetje

Pannetje

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2013 - 10:47

hallo,

ik moet voor wiskunde dit vraagstuk oplossen maar ik kom er niet uit.

Opdracht:

Een garagedeur bestaat uit twee delen die met een scharnier aan elkaar zitten. Een van de delen zit net als een gewone deur scharnierend bevestigd aan een post. Het andere deel loopt met wieltjes in een rail langs de grond en een rail langs het plafond. Bij het openen wordt de sneeuw die voor de deur ligt weggeschoven. Nu is het mijn taak om de functie van deze lijn te beschrijven. Ik heb de deur in Geogebra getekend en het spoor aangezet voor het tweede deurdeel (bijlage) hierin kun je zien hoe de functie verloopt.

Ik weet dat het linkerdeel van de deur een cirkelbaan beschrijft.

Ik hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen.
bij voorbaat dank,

Pannetje

Bijgevoegde miniaturen

• deur met kleur.png
  • deur.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2013 - 20:41

Ik kan me de situatie niet voorstellen.... het duizelt me een beetje van de deuren en scharnieren, dus dat maakt het moeilijk om je concreet te helpen.

Maar een beetje een aanpak kan ik wel schetsen: je hebt in elk geval een beginpunt van de onderkant van de deur. Je kunt ook een stukje verder uitrekenen wat de positie is: schuif de deur een stuk omhoog, teken de deur in hoe hij tegen de sneeuw zit, en reken zowel uit hoe hoog (y) als hoe ver in de sneeuw (x) hij zit. Je kunt dat eerst voor een paar voorbeelden als getallen doen, en daarna als formules: als de deur "t" is opgehoogd, dan is het eindpunt van de deur "x,y". Ben je er dan?

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 juni 2013 - 09:47

De tweede figuur: Kan je de letters groter maken?
-Welke punten zijn vast?
-Welk punt kan bewegen?
-Van welk punt heb je het spoor getekend?

Veranderd door Safe, 29 juni 2013 - 09:48

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures