Springen naar inhoud

Meiden eerder volwassen?

• Log in om te kunnen reageren

Ningen

Ningen

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2013 - 13:26

Ik hoor en lees op veel plekken dat meiden eerder 'volwassen' zijn dan jongens. Nu vraag ik mij eigenlijk af, op welk gebied moet ik dit voor me zien?

Moet ik het als iets biologisch zien? Dat het lichaam van meiden eerder "volgroeid" is dan het lichaam van jongens, of wellicht dat het vrouwelijke lichaam eerder aan de ontwikkeling van de puberteit begint?

Dan weet ik niet veel van psychologische dingen, maar ik denk dat er in de psychologie ook aspecten zijn waarmee volwassenheid zich kenmerkt, bereiken meiden het eindstadium van de ontwikkeling van die aspecten misschien eerder?

Wat bij mij rondspookt in mijn hoofd, is dat het wellicht misschien meer met moraal te maken heeft. Meiden voldoen eerder aan het sociaal geaccepteerde beeld van de volwassenheid dan jongens, waarbij het fenomeen mogelijk niet eens bij de ontwikkeling ligt, maar bij het beeld dat wij van het sociale gedrag van een volwassene hebben.

misschien wel iets dat anders is dan de drie die ik al noemde? misschien allemaal? of misschien gewoon eentje...

hopelijk is mijn vraag duidelijk gesteld, anders zijn vragen welkom!

P.S. Als het kan wil ik gewoon een antwoord, geen link naar een wikipedia-artikel of buitenlandse wetenschappelijke publicatie. Een nederlandse wetenschappelijke publicatie mag wel, maar dan alsnog niet iets als wikipedia ivm met het taalgebruik dat vaak niet begrijpelijk is voor een simpele huis-tuin-en-keuken geïnteresseerde.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2013 - 14:24

De biologische volwassenheid verschilt niet zo heel veel, afhankelijk van je definitie.

Bij vrouwen treedt de menarche (begin van seksuele 'volwassenheid') op rond de 13 jaar.
Bij mannen treedt de spermarche op tussen de 11 en 15 jaar, dus ook een gemiddelde van 13 jaar.

Qua ontwikkeling van de hersenen lopen de vrouwen ietsjes voor op de mannen. De rijping van de frontale cortices begint bij vrouwen ongeveer een jaar eerder. Bepaalde gebieden in de hersenen die de frontale cortices aansturen zijn bij vrouwen ook groter op kinderleeftijd, waardoor zij hun gedrag wat beter kunnen beheersen (één van de redenen waarom psychiatrische kinderziektes vaker bij mannen voorkomen: ADHD, autisme etc.).

Dus qua ontwikkeling van de hersenen en gedrag zijn vrouwen inderdaad wat sneller dan mannen.

Wat ook meespeelt is het feit dat mannen 'alfa-gedrag' vertonen om duidelijkheid te verschaffen over een leider (testosteron waar mannen meer van hebben is dan erg handig aangezien dit leidt tot agressiever gedrag en vaak sterke lichaamsbouw). Dit kan ogenschijnlijk leiden tot 'kinderachtige' situaties in de ogen van vrouwen zoals gevaarlijke spelletjes doen om lef te tonen:

Vrouwen hebben dit veelal minder. Niet elke diersoort heeft overigens een alfa-mannetje, de bonobo-apen kennen een maternale hiërarchie waardoor ze vaak vredig met elkaar samenleven. Dit in tegenstelling tot de zeer agressieve en paternale hiërarchie van de chimpansees. Dit doet indirect vermoeden (maar dat is speculatie) dat onze gemeenschappelijke voorouder waarschijnlijk meer aan de chimpansee-kant zat van de evolutie dan aan de bonobo-kant. Er zijn namelijk ook hypothesen dat de mens (homo sapiens) is ontstaan uit fusie van 2 chromosomen (chromosoom 2a en 2b) van chimpansees.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2013 - 15:22

Er zijn namelijk ook hypothesen dat de mens (homo sapiens) is ontstaan uit fusie van 2 chromosomen (chromosoom 2a en 2b) van chimpansees.

Link?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2013 - 15:38

Link?

http://www.youtube.com/watch?v=zi8FfMBYCkk
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures