[biologie] oefening genetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 93

oefening genetica

Hallo,

In bijlage zit er een meerkeuze vraag van genetica, ik kom telkens het verkeerde uit namelijk 1 op 16.

Legende:

R: normaal

r: ziek

Volgens mij weet je dan dat de ouders beiden RR of Rr zijn.

DUS

Moeder: Rr of RR

Vader: Rr of RR

Nu kans dat het kind rr is

1/4 * 1/4 = 1/16

Je kiest 1 allel van de moeder en je vermenigvuldigt het met één allel van de vader.

Volgens correctiesleutel moet het 1/9 zijn, hoe komen ze daaraan?

Alvast bedankt!
Bijlagen
Knipsel 2.PNG
Knipsel 2.PNG (22.9 KiB) 909 keer bekeken

Berichten: 93

Re: oefening genetica

cedricm schreef: vr 28 jun 2013, 20:47
Hallo,

In bijlage zit er een meerkeuze vraag van genetica, ik kom telkens het verkeerde uit namelijk 1 op 16.

Legende:

R: normaal

r: ziek

Volgens mij weet je dan dat de ouders beiden RR of Rr zijn.

DUS

Moeder: Rr of RR

Vader: Rr of RR

Nu kans dat het kind rr is

1/4 * 1/4 = 1/16

Je kiest 1 allel van de moeder en je vermenigvuldigt het met één allel van de vader.

Volgens correctiesleutel moet het 1/9 zijn, hoe komen ze daaraan?

Alvast bedankt!
Na even zoeken heb ik het denk ik gevonden

Is dit de goede werkwijze???

2/3*2/3*1/4 = 1/9

Ik heb ook nog zo'n tweede oefening, ik probeer hem op dezelfde manier op te lossen, maar daar kom ik heel de tijd 1/32 uit en het moet 1/64 zijn.

De oefening waar ik het over heb, zit in de bijlage.

Alvast bedankt!
Bijlagen
Knipsel 2.PNG
Knipsel 2.PNG (29.66 KiB) 904 keer bekeken
Knipsel 2.PNG
Knipsel 2.PNG (33.02 KiB) 894 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: oefening genetica

Ik heb de eerste rij gedaan voor de ouders (zie bijlage). Wat je nu moet doen is de kans bereken op een ... nakomeling. Wat voor een nakomeling? Hint: nakomeling is NIET ziek, maar MOET voor 'persoon ?' wel de ziekte over kunnen dragen. Waarom? Aangezien het niet X-chromosomaal kan overerven (dit terzijde) moet het autosomaal overerven, dus wanneer één van de onbekenden op rij 2 het niet zou kunnen overgeven (het recessieve allel), dan zou de kans nul zijn, omdat hij in dat geval dominant zou zijn. Probeer de 2e rij eens in te vullen?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (51.63 KiB) 884 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: oefening genetica

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: oefening genetica

Jeronimo schreef: zo 30 jun 2013, 12:23
Ik heb de eerste rij gedaan voor de ouders (zie bijlage). Wat je nu moet doen is de kans bereken op een ... nakomeling. Wat voor een nakomeling? Hint: nakomeling is NIET ziek, maar MOET voor 'persoon ?' wel de ziekte over kunnen dragen. Waarom? Aangezien het niet X-chromosomaal kan overerven (dit terzijde) moet het autosomaal overerven, dus wanneer één van de onbekenden op rij 2 het niet zou kunnen overgeven (het recessieve allel), dan zou de kans nul zijn, omdat hij in dat geval dominant zou zijn. Probeer de 2e rij eens in te vullen?
De kansen van de tweede rij zijn volgens mij zo.

Rr * Rr

R r

R RR Rr

r Rr rr

De kans op Rr is 2/3 aangezien rr sowieso uitgesloten is. (dit voor de man aan de linkerkant van de stamboom, maar evengoed voor de vrouw aan de rechterkant van de stamboom)

Nu stel ik mij de vraag, hoe weet je wat de vrouw aan de linkerkant (en ook de man aan de rechterkant) van allelen kan hebben als je niets kent van voorgeschiedenis?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: oefening genetica

cedricm schreef: ma 01 jul 2013, 08:26Nu stel ik mij de vraag, hoe weet je wat de vrouw aan de linkerkant (en ook de man aan de rechterkant) van allelen kan hebben als je niets kent van voorgeschiedenis?
Dat is een goede vraag en ik heb altijd geleerd dat je dan de kans van alle mogelijke situaties moet berekenen, maar ik kom op geen enkele manier op 1/64 uit.

Echter, wat we wel weten is rij 1, de ouders (P). Die kunnen niet anders dan heterozygoot zijn. Aangezien er geen antwoordmogelijkheid is van de kans is nul, kun je dus voor 'persoon ?' genotype rr invullen. De ouders van dat persoon zijn niet ziek, maar ze moeten in staat zijn om het kind te baren, dus zijn ze beide heterozygoot.

Het enige wat we nog moeten doen is de tweede generatie (F1), rij 2 dus. Ik kom er helaas niet uit en heb al veel geprobeerd. Misschien dat iemand anders je kan helpen?! Ik ben ook benieuwd naar wat het dan is. Je weet zeker dat het antwoord 1/64 is?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (38.61 KiB) 870 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: oefening genetica

1/64 is het correcte antwoord.

In vrijwel alle stambomen van ernstige en zeldzame ziekten mag je ervan uitgaan dat aangetrouwde familieleden geen drager zijn van de ziekte. Bijgevolg hebben het derde en het vierde individu van de tweede generatie het A/A genotype.

Lukt het verder?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 93

Re: oefening genetica

Kravitz schreef: ma 01 jul 2013, 15:41
1/64 is het correcte antwoord.

In vrijwel alle stambomen van ernstige en zeldzame ziekten mag je ervan uitgaan dat aangetrouwde familieleden geen drager zijn van de ziekte. Bijgevolg hebben het derde en het vierde individu van de tweede generatie het A/A genotype.

Lukt het verder?
Nu heb ik een beetje verder geprobeerd en kom nog telkens geen 1 op 64 uit.

Die kans van 2/3 heb ik daarjuist uitgerekend

Aangezien hij geen drager is kom ik zoiets uit:

A A

A AA AA

a Aa Aa

Op Aa heb je dus 1/2de kans

Verder heb ik de ouders laten kruisen:

Aa * Aa

A a

A AA Aa

a Aa aa

1/4de kans dat hij de recessieve aandoening heeft

2/3 * 1/2 * 1/4 = 1/12

Langs de andere kant heb je volgens mij juist dezelfde kansen

2/3 * 1/2 * 1/4 = 1/12

Dan weet ik niet zo goed hoe ik verder moet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: oefening genetica

Ik kom ook niet tot 1/64

Ik heb even de individuen genummerd:
genetica.png
genetica.png (27.95 KiB) 864 keer bekeken
Individu 1 had bij zijn conceptie ¼ kans op RR, ½ kans op Rr en ¼ kans op rr

Volgens de opgave is hij niet ziek, er is dus nog 1/3 kans op RR en 2/3 kans op Rr

Het gaat om een zeldzame ziekte. We mogen er dus van uitgaan dat er slechts een bijzonder geringe kans bestaat dat aangetrouwd individu 2 drager zou zijn. 1/1 RR dus.

Individu 5 heeft dan het volgende schema:
RR
RRRRR
RRRRR
RRRRR
rRrRr
RRRRR
r RrRr
en dus 1/3 kans drager te zijn

De andere kant voor individuen 3,4 en 6 is een spiegelbeeld van bovenstaande. Ook individu 6 heeft dus een 1/3 kans drager te zijn.

De kans dat zowel 5 als 6 drager zijn is dus 1/3 x 1/3 = 1/9

Áls zowel 5 als 6 drager zijn heeft individu 7 een kans van 1/4 om met twee recessieve genen opgescheept te raken en dus ziek te worden.

1/9 x 1/4 = 1/36
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: oefening genetica

Zie in de bijlage wat ik heb als ik aanneem dat de aangehuwde individuen homozygoot dominant zijn en de ziekte dus niet hebben en niet dragen (dragen is overigens alleen bij X-chromosomale overerving?).

Als je aanneemt dat dat dus zo is, dan moet de ander in de F1 het pakket van Rr hebben.

Ik kom uit op 1/36?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (84.46 KiB) 861 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: oefening genetica

Ik zie al waar het bij mij fout liep. Hoewel het eerder besproken was, nam ik 1/2 als de kans om drager te zijn bij het tweede en het vijfde individu van de tweede generatie
Verborgen inhoud
nummers 1 en 4 uit de figuur in post 10
.

Ik denk dat Jan van de Velde en Jeronimo het ondertussen bij het rechte eind hebben.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: oefening genetica

Als ik het probeer op te lossen m.b.v. X-chromosomale overerving, dan kom ik exact uit op 1/64. Zie de bijlage voor de berekening. De oranje-geel gekleurde vakjes weet je zeker! Je kunt een begin maken met de mannelijke personen in de stamboom en dan simpelweg logisch redeneren. Probeer het zelf ook maar!

Ik kom dan op de volgende berekening: 1/2*1/2*1/2*1*1/2*1/2*1/2 = 1/64

Autosomaal kom ik er op geen enkele manier uit.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (118.67 KiB) 887 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer