Springen naar inhoud

molair gasvolume

• Log in om te kunnen reageren

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2013 - 21:08

Hallo,

ik ben oefeningen aan het maken voor het toelatingsexamen vn geneeskunde maar ik snap niet wanneer de formule voor molair gasvolume mag gebruikt worden...Wij hebben altijd geleerd dat Vm = V/n met Vm= 22,4 l/mol enkel gebruikt mag worden bij normomstandigheden; T= 273K en p= 1,013 .105 Pa
Bij verschillende oefeningen gebruiken ze dit echter ook wanneer dit niet vermeld staat en bekomen ze zo het juiste antwoord... 1 keer stond er juist dat de druk 1,013.105 Pa was maar zeiden ze niets over de temperatuur en bij de vorige oefening die ik maakte stond er zelf enkel dat de reactie in de bovenste lagen van de atmosfeer doorging...

Dit is bv die laatste oef:

In de bovenste luchtlagen van onze atmosfeer kunnen sommige gassen ozon, O3, afbreken. Een van deze stoffen is NO.
NO +O3 -> NO2 +O2
In een testreactie reageert 5,4mg NO met 9,6mg O3.
Welk volume neemt het gevormde NO2 in als de reactie volledig naar rechts verloopt.

antwrd: 4,03 ml

Ik begrijp de volledige berekening maar hier zijn toch geen normomstandigheden dus mag dit toch niet gebruikt worden om de molhoeveelheid NO2 in volume om te zetten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juni 2013 - 07:50

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juni 2013 - 08:29

In dit geval beschouwen we de gassen niet in de bovenste luchtlagen van de atmosfeer.

In een testreactie reageert 5,4mg NO met 9,6mg O3.

In het woordje 'testreactie' ligt de clue, denk ik.

Veranderd door JohnB, 29 juni 2013 - 08:30

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2013 - 11:11

chemie molair gasvolume.png

Ahn bedoelen ze hiermee misschien een "test in een labo" waar de reactie gedaan wordt onder normomstandigheden? Maar bij een bepaalde oefening gebruiken ze die formule bijvoorbeeld gewoon bij 20 graden celsius? dit klopt toch niet?

Vraag:

De volgende reactie gebeurt in de gasfase bij 20°C en bij een overdruk van 2,5 Bar.
Er reageert 64 g zuurstofgas.
CH4 (g) + 2 O2 (g) --> CO2 (g) + 2 H2O (g)
Welk volume neemt het gevormde gas in?
<A> 19 L
<B> 67 L
<C> 38 L
<D> 134 L

Oplossing: zie document hierboven

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juni 2013 - 11:28

Wat ook de vraag is:
Waar heb je deze oefeningen vandaan?

Er zijn maar een paar sets met officiële oefenexamens. Heel veel van wat er rondzwerft op internet is gebaseerd op wat vrijwilligers uit hun hoofd geleerd uit zo'n examensessie meenamen, en niet zelden onbetrouwbaar. Toen wij hier op Wetenschapsforum naar aanleiding van de vele vragen enkele jaren geleden begonnen om onze eigen set samen te stellen uit allerlei bronnen stuitten we op vele oefenopgaven die niet correct waren, schijnbaar onvolledig, of minstens niet gesteld in de taal die in de officiële opgaven te doen gebruikelijk is.

We hebben toen onze best gedaan om door redactie die manco's in onze verzameling zoveel mogelijk te corrigeren. Mocht je hier desondanks nog onduidelijkheden tegenkomen, dan horen we dat graag.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2013 - 20:27

Oke, dus de uitwerking die hierboven staat klopt eigenlijk niet, hier mag de formule Vm = V/n normaal niet gebruikt worden?

En de oplossing van hierboven is afkomstig van http://www.natuurdig...eskunde/fysica/....
In de lessen aan de universiteit hier die je kan volgen ter voorbereiding van het examen wordt deze site gegeven als hulpmiddel om te gebruiken thuis dus ik dacht dat het wel correct moest zijn...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 juni 2013 - 21:05

Oke, dus de uitwerking die hierboven staat klopt eigenlijk niet, hier mag de formule Vm = V/n normaal niet gebruikt worden?

sorry, heel die 2e opgave over het hoofd gezien.
Ik werk in de scheikunde nooit met formules omdat die chemeuten 8-[ nooit eenduidige symbolen voor hun grootheden hebben afgesproken. Ik schrijf dus liever een redenering op.

64 g zuurstof komt mooi overeen met 2 mol zuurstofgas.
Daarmee kun je (reactievergelijking) mooi totaal 3 mol gas als reactieproducten vormen.
Bij normomstandigheden (1 atm en 0°C) zou dat 3 x 22,4 = 67 L volume innemen.
Bij een overdruk van 2,5 bar dus slechts ca 67/3,5 = 19 L
zover klopt het, zij het dat dat molair gasvolume van 22,4 L NIET geldt bij de 20°C van de oefening. Dat zal ca 24 L moeten zijn. Maar de keuze-antwoorden liggen ver genoeg uiteen om de vragenmakers deze slordigheid te vergeven?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures