nicked lineair DNA

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 74

nicked lineair DNA

Hallo,

Wanneer je een plasmide DNA op een agarose gel zet krijg je 3 banden: een lineaire band, een band van supercoiled plasmide die sneller loopt en een band met nicked DNA die juist meer vertraagd wordt.

Mijn vraag gaat over het loopgedrag van nicked lineair DNA met een lengte van 1 kb.. Hoe loopt dat op een 0,8% agarose gel t.o.v. het intacte lineaire DNA? Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt,

Theo

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: nicked lineair DNA

een plasmide bestaat niet in nicked lineaire vorm. De nicked open-circulaire vorm bestaat wel.

Kijk voor meer info eens hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Plasmid#Conformations
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 74

Re: nicked lineair DNA

Hallo Wouter,

Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat je mijn vraag niet goed gelezen. Mijn vraag gaat namelijk niet over een plasmide in nicked lineaire vorm. Mijn vraag gaat over nicked lineair DNA van 1kb. Het betreft een PCR product waar ik de nicks zelf in aangebracht heb. Om precies te zijn 5 stuks binnen een lengte van 60 bp.

Ik hoop dat je ook een antwoord op mijn vraag hebt.

groetjes,

Theo

Berichten: 74

Re: nicked lineair DNA

Om m'n eigen vraag dan maar te beantwoorden: wanneer ik m'n PCR fragment op een 6% polyacrylamide/TBE gel run, veroorzaken de 5 nicks een enorm verschil in loopsnelheid. En nog verbazingwekkender: het verschil is ook goed te zien wanneer de nicks in een 6 kb PCR fragment aangebracht worden. Op een agarose gel zijn deze verschillen in loopgedrag niet waarneembaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: nicked lineair DNA

Uit interesse Theo, lopen ze sneller?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 74

Re: nicked lineair DNA

Kravitz schreef: wo 07 aug 2013, 18:36
Uit interesse Theo, lopen ze sneller?


Nee, langzamer

Reageer